Czego brakuje w Portalu?

  • Rolą Portalu OSK jest niewątpliwie sprawne przekazywanie informacji oraz wsparcie przy organizacji pracy w OSK.
  • Ale według Tomasza Matuszewskiego, POSK powinien spełniać także inne funkcje- wspierające jakość kształcenia kandydatów na kierowców.

Tomasz Matuszewski, Zastępca Dyrektora WORDu Warszawa, powiedział w programie Porozmawiajmy o Branży, że rolą POSK powinno być przekazywanie kompletnych informacji, z naciskiem na dane dotyczące niepowodzeń niż na statystyki egzaminów zakończonych wynikiem pozytywnym.

„Statystyka pozytywnych wyników egzaminu przypomina sytuację pacjenta, który przychodzi do lekarza i dowiaduje się, że jest zdrowy. Cieszymy się, że ta statystyka rośnie i martwimy się, że tak wolno- o 1% w skali roku jeśli chodzi o kategorię B. Jednak błądzimy, mówiąc o środowisku szkoleniowym, działamy po omacku”.

Zdaniem Tomasza Matuszewskiego brakuje źródła informacji, z którego można by korzystać. Instruktorzy powinni otrzymywać na bieżąco dane o niepowodzeniach kursantów. Sprzyjałoby to i umożliwiało pracę nad kompetencjami i umiejętnościami instruktorów.

„Starostowie chcieliby także otrzymywać takie informacje o swoich instruktorach, o ośrodkach i wyciagać na tej podstawie wnioski aby nadzór, który ma obecnie charakter wyłącznie administracyjny, mógł również być nadzorem jakościowym. Bez właściwych analiz i diagnoz, zdawalność nie poprawi się o więcej niż 1%. A przede wszystkim, nie dziwi w tej sytuacji mały progres bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym kraju. I niewątpliwie, Portal OSK nie spełnia w jakimkolwiek stopniu roli wspierającej instruktora, kierownika ośrodka, starostę… ale też i człowieka, bo przecież ludzie zestresowani egzaminem zupełnie inaczej go odtwarzają. My, egzaminatorzy nadzorujący widzimy to w sytuacjach, w których następuje przegląd zarejestrowanego przebiegu egzaminu”.