Co kursant wiedzieć powinien

wykład

Podczas prowadzenia zajęć teoretycznych zawsze zadaję kursantom pytanie. Brzmi ono: „co powinniście wiedzieć, żeby zdać egzamin i bez większych problemów radzić sobie za kierownicą auta?”. Padają różne odpowiedzi, mniej lub bardziej oczywiste. Jednak większość zdaje sobie sprawę, jaką wiedzę powinno się zdobyć na kursie.

Staram się być wobec moich kursantów uczciwy. Dlatego szczerze mówię im, jakie jest minimum programowe oraz co możemy zrobić ponad to. Jasno daję do zrozumienia, że kursant, który jest u mnie „za karę”, nie ma szans nauczyć się tylu rzeczy, co pozytywnie nastawiona osoba, podchodząca do szkolenia poważnie. Na szczęście tych drugich jest więcej.

Powtarzam moim kursantom, że najważniejszym celem kursu nie jest zdanie egzaminu, tylko umiejętność bezpiecznego i sprawnego prowadzenia samochodu czy motocykla. Nie ukrywam, że na twarzach wielu osób widać w takim momencie zdziwienie. Ale ono z czasem ustępuje. Podczas szkolenia praktycznego kursanci odkrywają, że jedynie posiadanie odpowiednich umiejętności pozwoli im uzyskać na egzaminie wynik pozytywny.

Zajęcia teoretyczne. Czasochłonne, ale przydatne!

Podczas zajęć teoretycznych instruktor powinien uświadomić kursantom, że przekazywana przez niego wiedza w znaczący sposób wpływa na część praktyczną kursu. Znajomość przepisów oraz zasad ruchu drogowego daje uczącym się poczucie bezpieczeństwa, pozwala lepiej reagować na zmieniające się warunki. Jestem zwolennikiem prowadzenia zajęć teoretycznych. Przyznaję, są one czasochłonne oraz kosztowne, ale w sposób bezpośredni można wtedy wyjaśnić wiele spraw dotyczących choćby przepisów ruchu drogowego. Jakie zagadnienia powinniśmy poruszyć podczas teoretycznej części kursu na prawa jazdy?

O przepisach ruchu drogowego nie powinienem chyba wspominać, ale… wielu kursantów ma problem z odczytaniem hierarchii znaków i sygnałów na drodze, pierwszeństwa przejazdu oraz aspektami prawnymi, wynikającymi z ustaw i rozporządzeń.

Elementem często pomijanym są zasady techniki i taktyki jazdy. Wielu kursantów nie potrafi samodzielnie przejechać wyznaczonej trasy, ponieważ nie umie odnaleźć się za kierownicą pojazdu. Stosowanie prawidłowej techniki jazdy pozwoli uniknąć niebezpiecznych sytuacji drogowych lub wyjść z nich obronną ręką. Z kolei dzięki właściwej taktyce jazdy można przejechać wybrany odcinek drogi bez większych niespodzianek. Eco-driving czy jazda defensywna powinny być dla kursanta chlebem powszednim w zasadzie już od pierwszych zajęć teoretycznych. Bardzo wielu daje się zaskakiwać w banalnych sytuacjach drogowych. Co z tego wynika? Instruktorzy wyręczają ich we wszystkim, co potencjalnie może sprawić im trudność. Uczenie taktyki przejazdu daje dużą gwarancję, że kursant poradzi sobie w sytuacji kryzysowej. Dlaczego? Bo najzwyczajniej w świecie pomyśli, przewidzi zagrożenie i ułoży sobie plan działania.

Stary film? Taki seans jest bez sensu

Warto także wspomnieć o zasadach postępowania w  przypadku awarii pojazdu lub kolizji drogowej. Bardzo wielu kursantów nie ma pojęcia, jak zmienić koło w aucie, jak zasygnalizować awarię pojazdu. Widzimy to na co dzień. Zdarza się, że na środku skrzyżowania stoi zepsute auto, a jego właściciel jest zapatrzony w telefon. A wystarczy włączyć światła awaryjne i już kierowcy wiedzą, co mają zrobić.

Zajęcia z ratownikiem medycznym nie mogą być traktowane jako wypełnienie przykrego obowiązku. To przecież minimalna dawka wiedzy pozwalająca nam uratować komuś życie! Nie wystarczy wyświetlenie filmu z lat osiemdziesiątych. Chodzi o zajęcia z prawdziwym ratownikiem. Człowiekiem, dla którego praca jest pasją. Zapewniam, kursanci pamiętają takie zajęcia przez lata!

Alkohol, narkotyki, ale także tak niewinnie wyglądające zmęczenie oraz psychiczne zawirowania to także tematy obowiązkowe na kursie prawa jazdy. Może ćwiczenie z alkogoglami czy narkogoglami uświadomi kursantom, że jazda „po użyciu” kończy się źle. Można również udać się na plac manewrowy i tam przeprowadzić małe doświadczenie. Kursantowi zasłaniamy oczy i prosimy go o wykonanie slalomu między trzema słupkami. Wtedy przekona się, że nie jest to proste. Trzeba do współczesnego kursanta trafić i pokazać mu, co jest dobre, a co absolutnie złe. Kiedyś na łamach „Szkoły Jazdy” pisałem o instruktorze, który po zatankowaniu pojazdu podszedł do kasy i zakupił sobie na wieczór czteropak piwa. Potem zaniósł do samochodu szkoleniowego. Wszystko działo się na oczach kursanta. Moim zdaniem to niedopuszczalne! Nie twierdzę, że instruktor nie mógł napić się piwa po pracy, ale afiszowanie się z piwem uważam za naganne.

Wymieniłem tylko kilka problemów, które należy poruszyć w części teoretycznej kursu na prawo jazdy, bez uwzględnienia specyfiki każdej kategorii. Jedno jest pewne, jako instruktorzy nie możemy przestać tworzyć kierowców i skupić się na masowym produkowaniu kursantów „pod egzamin”.

Marcin Zygmunt, instruktor nauki jazdy, właściciel OSK

17 komentarzy do “Co kursant wiedzieć powinien”

  1. Panie Marcinie poświęcasz wiele czasu na przekazanie wiedzy teoretycznej i słusznie ale mam pytanie czy 30h Panu wystarcza żeby kursant opanował całą wiedzę zawartą 1600 pytaniach a pytania egz. wykraczają poza program szkolenia Pańska opowieść jest ciekawa ale nie jest różowo. Kursanci na zajęcia chodzą nie chętnie a jeśli już są, to komórka zajmuje im więcej czasu i uwagi nawet gdy przeprowadzisz bardzo ciekawy wykład.

    1. Ja nie omawiam bazy pytań, stworzyłem swoją prezentację i omawiamy, dyskutujemy o najważniejszych sprawach i problemach związanych z ruchem drogowym itp. W mojej szkole 90 % kursantów przychodzi na zajęcia teoretyczne, więc nie jest źle, a jeżeli chodzi o telefony to nie ma z tym większego problemu. Mam dość wysoką cenę kursu i na kursy zapisują się w większości osoby, dla których kurs jest czymś ważnym.

      1. Nie wiem jak Pan, ale instruktorzy, którzy uczą wjazdu na skrzyżowanie o ruchu okrężnym bez sygnalizowania tego manewru lewym kierunkowskazem wg najnowszej bazy pytań z lutego 2017 r. uczą nieprawidłowego zachowania. Narażają tym samym, na porażkę egzaminacyjną swoich kursantów. Wg mnie, można nie omawiać pytań, ale je należy dokładnie znać, bo jak widać, podawana wiedza przez niektórych instruktorów, nie zawsze jest prawidłowa.

    2. Po nauce jazdy, na drugim miejscu była nauka asertywności. Instruktor miał swoje powiedzonka: „Pani ma jechać zgodnie z przepisami i nic panią więcej nie obchodzi” oraz (za przeproszeniem): „Debili na drodze jest wielu, ale nie mamy na to wpływu. Jedziemy dalej”. To mnie teraz ratuje na drodze: robić swoje i nie tracić nerwów na awantury.

    3. A brak jednolitej wykładni Prawa o ruchu drogowym ze względu na region? To już jest problem dla instytucji państwowych i dla Stowarzyszeń OSK. Ostatnio aktualizowana baza pytań z lutego jest tego dowodem. Stary problem z wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Włączać kierunkowskaz, czy nie? Połowa Polski jest za tym aby włączać a połowa opowiada się, że nie. Szeroko komentowany był wyrok sądu w Gliwicach w podobnej sprawie. Te nowe pytanie test tu: https://www.facebook.com/poprawojazdy/ Odpowiedź prawidłowa pochodząca z ministerstwa to TAK Telefony od instruktorów czy tam nie popełniłem błędu. Nie, nie popełniłem. Sprawdziłem 100 razy. W Pliku z MIiB jest prawidłowa odpowiedź TAK. I jak tu uczyć? Muszą się kursanci uczyć testów na pamięć.

        1. Dyskusja? Tu nie ma dyskusji. Należy odpowiedzieć TAK, ponieważ inna odpowiedź może skutkować negatywnym wynikiem egzaminu. A skoro TAK to i w praktyce należy uczyć włączać kierunkowskaz. To tylko logiczne połączenie teorii z praktyką. A niektórzy instruktorzy uczą, że nie włączamy kierunkowskazu. Oczywiście egzaminatorzy również są podzieleni.

          1. Ja pisałem o dyskusji w szerokim kontekście a nie i szczegółach dotyczących ronda, dyskusja moim zdaniem jest kluczowa a nie suche przekazywanie wiedzy, albo przeczytanie na głos podręcznika, bo i takie przypadki się zdarzają w OSK podczas wykładów.

            1. Ale to, o czym Pan napisał, jest oczywiste. Ja natomiast napisałem o problemie interpretacji przepisów w zależności od regionu. Odpowiedź na pytanie egzaminacyjne pozostaje w sprzeczności z nauką przekazywaną na zajęciach. Dlatego uważam, że to jest problem z którym należy się zmierzyć. Nie może być przecież tak, że instruktor uczy, że nie należy włączać kierunkowskazu, a później mówi, że na egzaminie to lepiej odpowiedzcie, że należy ten kierunkowskaz włączyć, bo możecie nie zdać egzaminu. A może to jest zabieg resortu właśnie idący w tym kierunku, aby zmusić instruktorów do ujednolicenia np. akurat tego tematu.

          2. Czy ta dyskusja jest jak w sejmie z której nic nie wynika i nic nie wiadomo. W szkoleniu jest bardzo bogaty i napięty program do realizacji jest tylko 30h z dołączoną siatką godzin w Pana przypadku + dyskusja to ja pytam, czy program jest rzeczywiście zrealizowany? jak długo trwa realizacja szkolenia teoret. w OSK ? jakie są wyniki tej dyskusji ? czy kursanci są zadowoleni? . gdzie się uczą dziwolągów słownych zawartych w testach?

            1. Panie Marcinie jest Pan niesamowity potrafisz zapanować nie tylko nad kursantami ale i nad czasem, to wszystko o czym piszesz nie może zmieści się w tych ramach czasowych zawartych w programie argumentacja nie trzyma się kupy, ja aby się utrzymać się w siatce godzin mam czas wydłużony do 45h.a zdawalność to 85% a cena 1700 zł

              1. Cena za kurs kat. B to 1700 zł i w tej cenie kursant otrzymuje: zajęcia teoretyczne, zajęcia z ratownikiem medycznym, materiały do nauki (książka + płyta), zajęcia praktyczne oraz egzamin wewnętrzny. Egzamin teoretyczny zdaje 76 % kursantów (w WORD Poznań 52,71 %) od 1 marca cenę za kurs podnoszę do 1800 zł. Nie załatwiam za kursantów PKK, nie finansuję badań lekarskich, nie zapisuję kursantów na egzamin, nie podwozimy i nie odwozimy kursantów, nie podjeżdżamy po kursantów, jeżeli kursant nie przyjdzie na umówione jazdy to ma obowiązek dokupić 2 h jazd. Mam bardzo fajnych kursantów, mam super zespół instruktorów i jestem z tego dumny. Działam na rynku poznańskim i mam dobry kontakt z innymi OSK i bardzo to sobie cenię.

            2. Pingback: купить виагру онлайн

Dodaj komentarz