Ala ma asa. As ma alkomat

Billboardy z rysunkiem autorstwa Henryka Sawki, znanego polskiego rysownika, satyryka i ilustratora, promują tegoroczną kampanię na rzecz trzeźwości „Nie jeżdżę po alkoholu”, prowadzoną przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego w partnerstwie z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w Szczecinie. Jej inauguracja odbyła się w lipcu.

Zadaniem tegorocznej akcji informacyjnej jest przypominanie, że jazda pod wpływem alkoholu, jak i innych środków psychoaktywnych, naraża na śmiertelne niebezpieczeństwo innych użytkowników ruchu drogowego. Kampania „Nie jeżdżę po alkoholu” potrwa do listopada 2016 roku.

Znany rysownik w akcji

– W ubiegłym roku na terenie województwa zachodniopomorskiego pod wpływem alkoholu doprowadzono do 117 wypadków drogowych, w których zginęło jedenaście osób, a 132 osoby zostały ranne – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. – Wszyscy też pamiętamy tragiczny wypadek w Kamieniu Pomorskim, z kierowcą będącym pod wpływem narkotyków (w styczniu 2014 roku wjechał w grupę spacerujących osób, zabijając sześcioro z nich – przyp. red.). Jest nam niezmiernie miło, że Henryk Sawka, „produkt eksportowy regionu”, włączył się do realizacji kampanii na rzecz trzeźwości. Mam nadzieję, że dzięki charakterystycznej kresce widocznej na outdoorze i plakatach promujących kampanię akcja stanie się lepiej widoczna, a co za tym idzie, będzie efektywniejsza.

Alkotesty dla świeżych kierowców

Tegoroczna akcja ma zwrócić uwagę na wiele szkodliwych i nieprawdziwych przekonań na temat skutków spożywania alkoholu. Należą do nich stwierdzenia, że po kilku godzinach snu po wypiciu alkoholu można prowadzić auto albo że tłusty posiłek, zimny prysznic lub mocna kawa postawią kierowcę na nogi.

– Szczególną troską województwa zachodniopomorskiego jest, aby mieszkańcy i turyści odwiedzający Pomorze Zachodnie nie tylko spędzali tu miło czas, ale też czuli się bezpiecznie – wyjaśnia wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Jarosław Rzepa. – Kampania „Nie jeżdżę po alkoholu” to kontynuacja wielu wcześniejszych akcji. Staramy się uczulać wszystkich, że spożywanie alkoholu to narażanie nie tylko swojego zdrowia i życia, ale i innych użytkowników ruchu drogowego.

W lipcu w całym województwie pojawiło się 35 billboardów z grafiką znanego rysownika Henryka Sawki. Outdoor można oglądać w Szczecinie, Koszalinie, Goleniowie, Chojnie, Gryficach, Kamieniu Pomorskim, Policach, Myśliborzu i Stargardzie. W ramach akcji kierowcy otrzymają bezpłatne alkotesty. Będą one wręczane także podczas rutynowych kontroli policji. Zakupiono ich 20 tys.

– W tym roku alkotesty będziemy rozdawać wszystkim, którzy zdadzą egzamin – dodaje dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Szczecinie Cezary Tkaczyk.

Bawiąc, uczyć

Kierowcy otrzymają także ulotki (5 tys. sztuk) z przydatnymi informacjami o negatywnych skutkach spożywania alkoholu, zostały także wydrukowane plakaty (500 sztuk). Akcja informacyjna potrwa do listopada, także w trakcie akcji „Znicz”.

– Bawiąc, uczyć. Straszenie i krzyczenie nie skutkuje tak jak ośmieszenie. Śmiech i żart są najskuteczniejsze. Dużo się dzieje na Pomorzu Zachodnim, dlatego apeluję o trzeźwość – mówi i Henryk Sawka, autor koncepcji artystycznej kampanii. – Cieszę się, że swoim rysunkiem mogę uczestniczyć w akacji. Ala ma asa. As ma alkomat – powinniśmy uczyć tego od dziecka.

Kampanię przygotował wydział współpracy społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

– Samorząd województwa zachodniopomorskiego przeznaczył na kampanię „Nie jeżdżę po alkoholu” ponad 55 tys. zł – informuje Łukasz Jucha z biura prasowego urzędu. – Ponadto partner akcji – Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Szczecinie – zabezpieczył na ten cel 30 tys. zł.

Jakub Ziębka