Kolejne przesunięcie wdrożenia CEPiK-u coraz bardziej realne! Audyt obnażył braki

Firma, której Ministerstwo Cyfryzacji zleciło opracowanie audytu systemu CEPiK 2.0, wymieniła długą listę błędów, jakie pojawiły się na etapie planowania i realizacji projektu. A konsekwencje nieudanego wdrożenia mogą być katastrofalne. Chodzi m.in. o zatrzymanie procesu wydawania dokumentów komunikacyjnych przez starostwa i wstrzymanie egzaminowania kandydatów na kierowców. Czy oznacza to kolejne przesunięcie wdrożenia CEPiK-u? Dużo na to wskazuje, ale więcej będziemy wiedzieli już w następnym tygodniu.

Raport wpłynął już do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Ministerstwo Cyfryzacji (odpowiada za wdrożenie systemu CEPiK) nie wydało jeszcze żadnego komunikatu w tej sprawie, natomiast sporo można o nim się dowiedzieć za pośrednictwem Związku Powiatów Polskich. Organizacja ta uczestniczy bowiem w pracach komisji.

Co możemy wyczytać w raporcie? Jego autorzy wypunktowali listę poważnych błędów, które pojawiły się w toku prac nad projektem. Ich zdaniem, „każdy z interesariuszy, a w szczególności wykonawcy, mieli skłonność do koncentrowania się w projekcie na realizacji własnych partykularnych celów instytucjonalnych”. Rodziło to ryzyko konfliktu celów i zaburzało komunikację, efektywność pracy i ostateczną jakość realizacji. Audytorzy wskazują także na niedostateczny udział tzw. użytkowników końcowych systemu (starostwa, ośrodki szkolenia kierowców, stacje kontroli pojazdów, policja) na etapie przygotowywania systemu. Dodają także, że w toku prac projektu działania były realizowane w sposób niewystarczający, szczególnie ze strony zasobów odpowiedzialnych za obniżenie danego ryzyka.

Gdzie ten postęp?

Co to wszystko oznacza? Warto w tym miejscu posłużyć się felietonem, który można przeczytać na stronie internetowej dziennika „Warto Wiedzieć”, którego wydawcą jest Związek Powiatów Polskich. Monika Małowiecka, ekspertka ZPP ds. systemu CEPiK 2.0 pisze w nim m.in.: „Z audytu projektu CEPIK 2.0 sporządzonego dla Ministerstwa Cyfryzacji wynika wprost, że nie ma realnych szans na udane wdrożenie nowego CEPIK-u w przewidzianym ustawą terminie (…). Ministerstwo tymczasem całkowicie skupiło się na dążeniu do sukcesu , tracąc z oczu cel, jaki przyświecał idei budowania CEPIK 2.0. Z przysłowiowym uporem maniaka zapewniano nas, samorządowców, o prawidłowym i terminowym postępie prac. Wskazywano, że produkt (w postaci platformy centralnej) jest już w pełni gotowy, a zatem wystarczy, że użytkownicy końcowi się i sprawa załatwiona. Jak wynika z przygotowanego raportu, sytuacja nie jest tak prosta, jak chciałoby ją widzieć Ministerstwo Cyfryzacji”.

Konsekwencje mogą być katastrofalne

Co teraz? Ciężko powiedzieć. W kuluarach mówi się o przesunięciu wdrożenia systemu, ale ostatecznej decyzji w tej sprawie jeszcze nie podjęto.

– Dużo więcej będzie można powiedzieć po posiedzeniu zespołu ds. społeczeństwa informatycznego – mówi Monika Małowiecka. – Czekamy na to jak na raport zareaguje Ministerstwo Cyfryzacji, bo do tej pory nie otrzymaliśmy od nich żadnego sygnału w sprawie CEPiK-u 2.0.

Posiedzenie odbędzie się w przyszłym tygodniu. Jeśli jednak resort cyfryzacji zdecyduje się na realizację projektu w przewidzianym terminie, konsekwencje mogą być katastrofalne. Wspominają o tym w swoim raporcie audytorzy. Chodzi m.in. o zatrzymanie procesu wydawania dokumentów komunikacyjnych, technicznych pojazdów, częściowe wstrzymanie procesu szkolenia kandydatów na kierowców (brak możliwości szkolenia nowych kursantów, którzy nie pobiorą PKK) oraz całkowite wstrzymanie egzaminów teoretycznych na prawo jazdy. Wszystko to mogłoby się wydarzyć, jeśli 2 stycznia 2017 r. system CEPiK 2.0 wystartowałby zgodnie z ostatnio założonym planem.

Jeśli wdrożenie systemu zostałoby po raz kolejny przesunięte, trudno liczyć na to, że w styczniu weszłyby przepisy dotyczące młodych kierowców. Trudno bowiem wyobrazić sobie realizację ustawowych zobowiązań bez sprawnie działającej ewidencji. Wygląda na to, że w najbliższym czasie właściciele ODTJ-ów będą musieli skupić się na innej działalności niż szkolenie praktyczne świeżych kierowców.

O komentarz w sprawie audytu systemu CEPiK 2.0 zwróciliśmy się także do Ministerstwa Cyfryzacji. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, natychmiast o tym poinformujemy.

Jakub Ziębka

 

1 komentarz do “Kolejne przesunięcie wdrożenia CEPiK-u coraz bardziej realne! Audyt obnażył braki”

  1. Pingback: https://www.advantageja.eu/supplements/phenq-reviews-know-ingredients-pros/

Dodaj komentarz