Trzy białe plamy

Około 250 km – taka odległość dzieli mieszkańców Suwałk od najbliższego ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Niewiele bliżej mają do takiego obiektu świnoujścianie (240 km) i szczecinianie (220 km). Będzie to miało znaczenie już w przyszłym roku, kiedy wejdą w życie przepisy nakazujące młodym kierowcom odbycie godzinnego szkolenia praktycznego w ODTJ-ocie. Jeśli nic się nie zmieni, kurs stanie się dla nich niemałym kłopotem.

Ośrodki doskonalenia techniki jazdy to jedyne obiekty, na których zgodnie z trzykrotnie przesuwanymi przepisami ustawy o kierujących pojazdami można będzie prowadzić obowiązkowe szkolenie praktyczne w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Poddani mu mają być młodzi kierowcy między czwartym a ósmym miesiącem od uzyskania uprawnień kategorii B.

Został tylko rok!

Zapisy ustawy, które dotyczą świeżo upieczonych kierujących, zależą jednak od uruchomienia Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w wersji 2.0. A ona nadal nie jest gotowa. Ostatnim zakładanym terminem rozpoczęcia działania skomplikowanego systemu był początek stycznia 2016 roku. Jednak miesiąc wcześniej nowy parlament zaakceptował proponowane przez grupę posłów zmiany w kilku aktach prawnych, m.in. prawie o ruchu drogowym, ustawie o kierujących pojazdami. Skutkowały one przesunięciem uruchomienia nowej wersji CEPiK-u o rok. Określono też nowy termin. Tym razem ma to być 1 stycznia 2017 roku. Wydaje się, że termin będzie dotrzymany (piszemy o tym na str. 10). Dlatego już w pierwszej połowie przyszłego roku pierwsi młodzi kierowcy mogą zapukać do bram ODTJ-otów, żeby odbyć tam godzinny obowiązkowy kurs.

240 km w jedną stronę

Postanowiliśmy więc zrobić swoisty przegląd wszystkich ODTJ-otów, które spełniają wymagania narzucone w rozporządzeniu w sprawie doskonalenia techniki jazdy. Większa część z nich już funkcjonuje, inne są w fazie budowy, w jednym przypadku jest już decyzja „na tak”, ale prace jeszcze nie ruszyły. Wszystkie te miejsca zostały oznaczone na sporządzonej przez nas mapie.

Przeglądając mapę już na pierwszy rzut oka widać, że są w naszym kraju województwa, gdzie nie ma za dużych szans na to, żeby powstały tam ośrodki doskonalenia techniki jazdy. Chodzi o zachodniopomorskie, warmińsko-mazurskie oraz podlaskie. To takie trzy białe plamy…

Jeszcze niedawno pojawiały się sygnały, że ODTJ może powstać w Szczecinie, stolicy Pomorza Zachodniego. Jednak na razie temat upadł. Wychodzi więc na to, że mieszkańcy Świnoujścia i Szczecina będą musieli odbyć obowiązkowych kurs w miejscach oddalonych o co najmniej 240 (w pierwszym przypadku) i 220 km. W takich odległościach leży od nich Lipka (powiat złotowski, województwo wielkopolskie), gdzie funkcjonuje już ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Takie rozwiązanie na pewno im się nie spodoba. Z dwóch powodów. Chodzi o koszty dojazdu oraz czas, który będą musieli przeznaczyć na dojazd, szkolenie i powrót.

W Olsztynie czekają

Żaden ośrodek doskonalenia techniki jazdy nie powstał także w województwie warmińsko-mazurskim. Choć jeden inwestor z tamtego rejonu podjął już decyzję o budowie takiego obiektu. Chodzi o Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Olsztynie. Jednak prace budowlane nie rozpoczną się do momentu, w którym będzie już stuprocentowa pewność tego, że przepisy wejdą w życie. Tak usłyszeliśmy w olsztyńskim ośrodku egzaminacyjnym.

Może więc dojść do sytuacji, że w połowie 2017 roku młodzi kierowcy z Olsztyna będą musieli jeździć na obowiązkowy kurs do Mławy. Ale odległość, jaka dzieli te miasta, nie jest jeszcze duża, bo liczy ok. 100 km. W dużo gorszej sytuacji mogą się znaleźć młodzi kierowcy z Ełku. Będą musieli przejechać w jedną stronę ok. 190 km.

Mniejszy kłopot będzie miała większość mieszkańców województwa podlaskiego. Nie zanosi się co prawda na to, żeby w najbliższym czasie powstał tam ODTJ, na ich szczęście takie obiekty istnieją w województwach mazowieckim i lubelskim. Jest jeden wyjątek. Chodzi o położone na północy województwa Suwałki. Młodzi kierowcy z tego miasta musieliby pokonać co najmniej 250 km (do Mławy).

Wielkopolska ODTJ-otami stoi!

W innych regionach sytuacja wygląda o niebo lepiej. W przypadku podkarpackiego (budowa ODTJ-otu w Krośnie ma się zakończyć w październiku), lubuskiego, śląskiego, pomorskiego i małopolskiego będzie funkcjonował jeden obiekt na województwo, lubelskiego, opolskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego i świętokrzyskiego – dwa. Najlepszą bazą z kolei będzie mogła się poszczycić Wielkopolska. Do istniejących już ośrodków doskonalenia techniki w Lipce, Bednarach, Przeźmierowie i Międzychodzie (gmina Dolsk) dołączą wkrótce obiekty w Poznaniu i Kaliszu. Dobrze wygląda także sytuacja na Mazowszu, gdzie funkcjonuje już pięć ODTJ-otów (Mława, Bielice, Warszawa, Czerwienica, Zbuczyn) oraz Dolnym Śląsku. Młodzi kierowcy będą mogli tam odbywać obowiązkowe kursy w Bolesławcu, Wrocławiu, Ośle oraz Legnicy (ośrodek zostanie otwarty na przełomie III i IV kwartału tego roku).

Jakub Ziębka

9 komentarzy do “Trzy białe plamy”

  1. Niezmiennie uważam ,że nawet gdyby jakimś cudem powstało dziesięć razy więcej ODTJ to i tak prowadzone w ten sposób i w takim wymiarze zajęcia nie miały by większego sensu. Jestem przekonany, że już w wrześniu dyskusja wokół tej tak istotnej z biznesowego punktu widzenia ODTJ rozpocznie się od nowa.

    1. Panie Szemetyłło, a widział Pan chociaż raz takie zajęcia? Wie Pan, na czym one polegają? Jaki cel jest do osiągnięcia? Jak przebiegają? W piątek na Kongresie w Warszawie można było niewielki fragment takiego szkolenia zobaczyć. Ale Pana oczywiście nie było, lepiej pokrytykować nie mając bladego pojęcia o temacie.

      1. Panie Andrzeju,dlaczego chcecie uszczęśliwiać ustawowo?Przekonajcie ludzi aby zgłaszali się na takie 1 godzinne kursy dobrowolnie.Co Pan chce nauczyć przez 1 godzinę?Przecież ustawianie fotela,lusterek,zagłówka i nawet pobieżne wytłumaczenie w samochodzie jakichkolwiek pojęć zajmie już sporo czasu.Gdzie sens całej zabawy?Kwestia bezpieczeństwa dla mnie jest troszkę inna.Jak w kraju będzie więcej autostrad to bezpieczeństwo na pewno się zwiększy

        1. Panie Przemek, pan Szemetylło nie potrzebuje adwokatów i jak chce, to niech występuje pod swoim nazwiskiem w necie. Po drugie pomylił Pan adres, ja nikogo do niczego nie zmuszam, mówię co widziałem i tyle. Trzeba było też być, zobaczyć, i wtedy dyskutować, a nie powielać te same, nie mające nic wspólnego z rzeczywistością argumenty. To właśnie mnie denerwuje, bo interesu nie mam w tym żadnego. I po trzecie , żeby być tak do końca uczicwym, to rozumiem, że jest Pan też zwolennikiem nieobowiązkowych kursów na prawo jazdy? Bo czemu niby do tych akurat kursów ludzi zmuszać? Bo masz Pan (ja zresztą też) OSK?

      2. Pingback: ร้านขายสายแลน

      3. Pingback: แผงโซล่าเซล

Dodaj komentarz