Pokolenie Z robi prawo jazdy

Pokolenie Z traktuje internet jako podstawowe źródło wyszukiwania informacji, pozyskiwania wiedzy, opinii i porównywania ofert. Jeśli cię tam nie ma, dla niego nie istniejesz.

Smartfon to jeden z głównych atrybutów pokolenia Z (generacja dzisiejszych osiemnasto- i dwudziestolatków). Posiada go aż 91 proc. nastolatków w wieku piętnastu – dziewiętnastu lat. Warto dodać, że Polska plasuje się w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o liczbę smartfonów na mieszkańca. Aż 58 proc. Polaków jest posiadaczami tych urządzeń. Dla pokolenia Z podstawową funkcją telefonu nie są już rozmowy telefoniczne. Smartfon służy zasadniczo do przeglądania internetu i mediów społecznościowych, robienia i udostępniania zdjęć, słuchania muzyki w streamingu, dostępu do nieograniczonej liczby aplikacji. Zapewnia bycie na bieżąco z informacjami od znajomych, ulubionych marek, miejsc, internetowych celebrytów. Smartfony to dostęp do aktualnych ofert, pozwalają kupować, rezerwować, zapisywać się na wydarzenia.

To najpopularniejszy sposób komunikowania się z bliskimi, jednak do kontaktu młodzi wykorzystują inne kanały i aplikacje niż pokolenia Y i X. Już nie SMS-y, a Messengery, takie jak What’s Up czy Facebook Messenger, są najpopularniejszą formą przesyłania wiadomości tekstowych.

E-mail, który dla iksów i igreków był rewolucją w komunikacji, pokolenie Z rezerwuje raczej do kontaktów formalnych.

Facebook, Instagram, Snapchat

W dziedzinie komunikacji dla pokolenia Z najbardziej naturalnym środowiskiem są media społecznościowe. Stąd dla wielu marek obecność na Facebooku, Instagramie czy YouTube to najlepszy sposób dotarcia do klientów.

Facebook nadal jest dla nastolatków jednym z podstawowych portali społecznościowych. Ale w zestawie obowiązkowym pojawia się też Instagram, czyli serwis oparty na umieszczaniu i udostępnianiu zdjęć (należy do Facebooka i jest z nim zintegrowany).

Medium społecznościowym 2015 roku okrzyknięto Snapchata, który też opiera się na obrazie i wideo. Rozpoznamy go po ikonie białego duszka na żółtym tle. Jest on niezwykle popularny wśród nastolatków. Dla starszych użytkowników internetu stanowi niemałe wyzwanie.

Jak to działa i skąd rosnąca popularność snapów? „Zrób zdjęcie lub nagraj film, dodaj podpis i wyślij do znajomego. Znajomy wyświetli ujęcie i uśmiechnie się. Po chwili ujęcie zniknie z ekranu” – ten opis najlepiej tłumaczy, jak dziś komunikują się młodzi. Kilkusekundowe wideo wystarczy: filmik lub zdjęcie dociera do adresata i znika. Co ważne, na Snapchacie nie ma (jeszcze) rodziców. Za to coraz więcej firm i mediów zaczyna aktywnie komunikować się za pomocą tego medium. Korzystają z niego już m.in. uczelnie, największe media i marki, dla których ważnymi odbiorcami są młodzi z pokolenia Z.

Pokolenie internetowych samouków

Żeby dowiedzieć się, jak coś funkcjonuje, wystarczy dziś obejrzeć krótki filmik na YouTube. W ten sposób pokolenie Z buduje swoje umiejętności i wiedzę. Dziewięciu na dziesięciu przedstawicieli pokolenia Z ogląda YouTube codziennie! Na młodych większy wpływ mają gwiazdy YouTube i social media influencerzy (osoby wpływowe w social mediach) niż osobowości znane z telewizji.

Chyba nie ma takiej dziedziny, która nie byłaby reprezentowana na YouTube: lekcje jazdy na rolkach, instrukcja wymiany koła w samochodzie, pieczenie ciasta z trzech składników, naprawa komputera, technika jazdy samochodem – w najpopularniejszym na świecie serwisie wideo znajdziemy sposób na wszystko. Aż 52 proc. nastolatków używa wiedzy zdobytej na YouTubie i innych social mediach do nauki w szkole. Naturalne jest, że wiedzy o przepisach ruchu drogowego będą poszukiwać właśnie w internecie.

Pokolenie instant – szybko, natychmiast, tu i teraz

Mobilny internet w kieszeni oznacza natychmiastową realizację pomysłów, planów, decyzji zakupowych, komunikacji w czasie realnym. Młodzi nie muszą czekać z odkładaniem czynności na później. Komunikacja też przyspieszyła – w wiadomościach tekstowych słowa zastępują emotikony i emoji, dzięki którym komunikują się szybciej i bardziej intuicyjnie. Posty na Facebooku zawierające emotikony mają większe zasięgi niż te bez nich. W social mediach królują memy, zdjęcia i grafiki z trafnym hasłem komentującym rzeczywistość – idealna treść do szybkiego udostępniania i wyrażenia swoich myśli i poglądów. Dziś wyzwaniem dla firm jest podkręcenie tempa komunikacji i nienarażanie odbiorców na zbyt długie oczekiwanie.

Siedem kroków, które możesz wprowadzić już dziś

1. Mów obrazem

Zastanów się, jakie elementy komunikacji można uprościć do obrazu. Wykorzystuj zdjęcia, wideo, piktogramy, emotikony. Zamiast długich opisów zaproponuj grafikę lub wideo poszukiwanie wiedzy w internecie, uzupełnione prostym hasłem. Wykorzystasz je do komunikacji na Facebooku, Instagramie, w mailingu.

2. Mów krócej, ale częściej

Twój młody klient nie poświęci czasu na czytanie długich opisów. Codziennie jest bombardowany setkami komunikatów i doceni lakoniczną formę informacji (najlepiej wizualną). Opisy uprość do minimum, udzielaj porad np. w formie krótkich cyklicznych filmików lub grafik.

3. Daj swobodę.

Może to być wybór formy odbycia części teoretycznej kursu. Mobilne pokolenie Z doceni e-learning w atrakcyjnej formie, dzięki któremu samo decyduje o czasie i miejscu odbycia kursu. Po co wychodzić z domu, jeśli można zrobić to zdalnie?

4. Zadbaj o obecność w internecie!

Nie daj się namówić na kosztowne kampanie reklamowe w tradycyjnych mediach. Pokolenie Z traktuje internet jako podstawowe źródło wyszukiwania informacji, pozyskiwania wiedzy, opinii i porównywania ofert. Jeśli cię tam nie ma, dla niego nie istniejesz. Zamiast bannera na płot stwórz bannery internetowe, które wykorzystasz w wielu kanałach w sieci.

5. Spraw, by polubiło cię Google.

Zadbaj o widoczność w Google poprzez zamieszczanie unikalnych treści, porad, informacji branżowych. Zainteresuj się, o co najczęściej pytają internauci w Google w kontekście kursów prawa jazdy i zadbaj, by tworzone przez ciebie treści odpowiadały właśnie na te pytania. Możesz przeznaczyć budżet na płatne kampanie Google AdWords. To sprawi, że Google pozwoli łatwiej cię znaleźć!

6. Traktuj indywidualnie, pytaj o zdanie, pozwól wyrazić opinie.

Z pokoleniem Z aktywnie komunikuj się w social mediach. Nie bój się dialogu na forum – zaangażowanie fanów zbuduje większe zaufanie twojej marki, zwiększy zasięg i atrakcyjność twojej marki dla młodych.

7. Bądź ciekawy!

To konieczne, by poznać świat nowego pokolenia twoich klientów. Czytaj komentarze, obserwuj, co i w jaki sposób komunikują w sieci. W ten sposób intuicyjnie dopasujesz się do ich świata i zrozumiesz, co jest ważne dla pokolenia Z. Od tego, jak szybko przestawisz się na nowy sposób i kanały komunikacji, będzie zależała przewaga konkurencyjna twojej firmy i jej pozycja na rynku. Powodzenia!

Aleksandra Biernat, specjalistka ds. marketingu internetowego, trenerka

2 komentarze do “Pokolenie Z robi prawo jazdy”

  1. Pingback: More Help

  2. Pingback: click for info

Dodaj komentarz