Stanowisko resortu? „Desperackie zaklinanie rzeczywistości”

– Trudno oprzeć się wrażeniu, że stanowisko resortu stanowi jedynie desperackie zaklinanie rzeczywistości i pozostaje w całkowitym oderwaniu od realiów prawnych – uważa Radosław Biernat, specjalista ds. prawnych, twórca rubryki „Przegląd Legislacyjny” w miesięczniku „Szkoła Jazdy”.

Ustawa o kierujących pojazdami w art. 32 ust. stanowi, że Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia:

1) szczegółowe wymagania w zakresie wyposażenia dydaktycznego, warunków lokalowych i placu manewrowego:

a) ośrodków szkolenia kierowców i innych podmiotów prowadzących szkolenie osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem,

b) ośrodków szkolenia kierowców i innych podmiotów prowadzących szkolenie osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem, spełniających dodatkowe wymagania w zakresie, o którym mowa w art. 31 ust. 1;

2) szczegółowy program oraz szczegółowe warunki, tryb, zakres i sposób prowadzenia:

a) szkolenia osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem,

b) szkolenia:

– kandydatów na instruktorów i instruktorów,

– kandydatów na wykładowców i wykładowców,

c) warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców;

3) szczegółowe warunki i tryb:

a) postępowania z dokumentami dotyczącymi osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem i kandydatów na instruktorów oraz wzory stosowanych dokumentów,

b) prowadzenia dokumentacji przez ośrodki szkolenia kierowców;

4) wzory dokumentów związanych z prowadzeniem szkolenia.

4. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3, uwzględnia się odpowiednio:

1) obowiązujące w tym zakresie przepisy Unii Europejskiej;

2) potrzebę zapewnienia należytych wymagań organizacyjno-technicznych do przeprowadzania kursów i zajęć w zależności od rodzaju i zakresu szkolenia;

3) zakres wiedzy i umiejętności niezbędny do bezpiecznego i sprawnego uczestnictwa w ruchu drogowym osoby posiadającej prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem;

4) potrzebę zapewnienia sprawności procedur administracyjnych i należytej ochrony dokumentacji związanej z prowadzeniem szkolenia;

5) konieczność ujednolicenia stosowanych dokumentów.

Bez tych regulacji nie jest możliwe realizowanie obowiązków ustawowych ośrodka szkolenia kierowców w zakresie prowadzenia dokumentacji szkolenia, realizowania programu szkolenia. W świetle samej ustawy – bez dodatkowych regulacji niedopuszczalne wydaje się też wystawianie zaświadczeń o ukończeniu kursu w formie aktualizacji profilu kandydata na kierowcę. Mamy do czynienia z rażącym niedopełnieniem obowiązków przez ministra, dlatego zrozumiałe są próby wybrnięcia z tej sytuacji.

Radosław Biernat, specjalista ds. prawnych

 

5 komentarzy do “Stanowisko resortu? „Desperackie zaklinanie rzeczywistości””

  1. Piętka do zwolnienia i to natychmiast. Zamiast zajmować się wysokością liter w adresie szkoły na autach powinien się zająć tym co naprawdę jest ważne. Czy oni tam nie mają kogoś mądrego na jego stanowisko?

    1. Pingback: my response

Dodaj komentarz