Zamieszanie w WORD-ach [podsumowanie]

WORD Bydgoszcz

W Dzienniku Ustaw ukazało się w końcu rozporządzenie w sprawie egzaminowania. Jednak niektóre WORD-y nie będą już dzisiaj egzaminować kandydatów na kierowców. Chcą dać sobie czas na lekturę dokumentu.

Poprzednia wersja aktu prawnego wygasła o północy. Jednak resort infrastruktury i budownictwa nie zareagował w porę. W momencie, gdy WORD-y zaczynały dzisiaj pracę, nie ukazało się nowe rozporządzenie.

Część wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego stanęła na stanowisku, że skoro nie mają podstaw prawnych do egzaminowania, to nie będą tej czynności wykonywać. Chodzi m.in. o WORD-y w Warszawie, Radomiu, Częstochowie, Bydgoszczy, Włocławku i Ostrołęce.

Inne – m.in. te w Katowicach, Zielonej Górze, Opolu, Szczecinie, Poznaniu, Łodzi, Białymstoku, Kielcach, Gdańsku i Gorzowie – postanowiły normalnie wykonywać swoje obowiązki. Szefowie tych placówek tłumaczyli, że błąd resortu infrastruktury i rozwoju nie powinien negatywnie wpływać na ich klientów. Egzaminowano więc na starych zasadach, regulowanych aktem prawnym, który wygasł.

Dopiero ok. godz. 10 głos w tej sprawie zabrał resort. Rzeczniczka prasowa Elżbieta Kisil oświadczyła, że rozporządzenie zostanie opublikowane do południa.

– Przepisy ustawy o kierujących pojazdami szczegółowo regulują to, w jaki sposób i na jakich zasadach powinny być przeprowadzane egzaminy na prawo jazdy, dlatego WORD-y powinny przeprowadzać je nadal, zgodnie z przyjętym harmonogramem i na dotychczasowych zasadach. Sposób przeprowadzania i oceny egzaminu, określone w nowych przepisach, zostały doprecyzowane, w sposób niemający wpływu na zakres egzaminu. W związku z tym wszystkie egzaminy przeprowadzone do czasu opublikowania nowych rozporządzeń są ważne – twierdziła Kisil.

Przy okazji tłumaczyła, że przyczyną opóźnienia w wydaniu rozporządzenia była konieczność dwukrotnego dostosowania projektów do zmian wprowadzających system CEPIK 2.0, a następnie do zmian przesuwających wejście w życie przepisów wprowadzających CEPIK 2.0. na przełomie 2015 i 2016 r.

– Konieczne było przeprowadzenie po raz kolejny wymaganych uzgodnień międzyresortowych. Dodatkowo rozporządzenia wymagały uzyskania kontrasygnaty MSWiA i MON. – MIiB przeprasza kandydatów na kierowców za powstałe niedogodności i zwraca się do dyrektorów WORD-ów o to, aby przeprowadzali egzaminy na dotychczasowych zasadach, mając na względzie interes osób przystępujących do egzaminu na prawo jazdy – zakończyła Kisil.

Pół godziny później rozporządzenie w sprawie egzaminowania zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Jak wobec takiej sytuacji zachowały się WORD-y, które wcześniej przerwały egzaminowanie? Różnie.

– Jak tylko rozporządzenie ukazało się w Dzienniku Ustaw, wznowiliśmy egzaminowanie kandydatów na kierowców – mówi Grzegorz Matuszewski, egzaminator nadzorujący WORD-u we Włocławku. – Ostateczny kształt rozporządzenia był nam znany, więc nie było z tym problemu.

Osoby, które były umówione w WORD-zie na egzamin przed godz. 10 zostaną przeegzaminowane w sobotę.

Podobnie postąpił ośrodek w Bydgoszczy. Z tą różnicą, że wszystkie osoby, które były zapisane na egzamin dzisiaj, będą go zdawały w tym samym terminie, tylko w późniejszych godzinach.

Zupełnie inaczej do tematu podszedł WORD w Warszawie.

– Dzisiaj egzaminowanie nie zostanie wznowione – tłumaczy Dariusz Szczygielski, szef ośrodka. – Musimy przecież uważnie przeczytać rozporządzenie, ustalić z naszą kadrą jednolite stanowisko i kryteria ocen. Jak tylko zdołamy się z tym uporać, wrócimy do normalnej pracy.

WORD w Warszawie odwołał dzisiaj ok. 500 egzaminów. Osoby, które nie mogły do nich dzisiaj przystąpić, będą umawiane na inny termin.

Dowiedzieliśmy się także, że egzaminować dzisiaj nie będzie także WORD w Ostrołęce.

Także dzisiaj opublikowane zostało rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami. Bez tego aktu prawnego nie mogły dzisiaj od rana pracować starostwa powiatowe.

Co ciekawe, cały czas nie zostało jeszcze opublikowane rozporządzenie w sprawie szkolenia. Pojawia się zatem pytanie: czy OSK mogą dzisiaj szkolić, skoro póki co nie obowiązuje żadne prawo regulujące taką działalność? Na ten temat resort infrastruktury i budownictwa się już nie wypowiedział…

Jakub Ziębka

22 komentarze do “Zamieszanie w WORD-ach [podsumowanie]”

  1. Autorytet państwa na śmirtniku.Nieudacznik ,nieudacznika nieudacznikiem pogania.Aroganci nie słuchają co się do nich mówi i pozwalają grasować lobbystom po swoim gospodarstwie.Tylko patrzeć jak chór wujów w składzie Nowak , Jarmuziewicz ,Olszewski zacznie wyśpiewywać protest songi a MTiB odpowie tradycyjnym tańcem ministerstwa dziwnych kroków.Pytanie na już -jak legalnie mamy szkolić?

  2. A ciekawe, dlaczego w komunikacie z MIiB Pani Rzecznik nie raczyła wypowiedzieć się na temat co mają robić wszystkie OSK? Wordy są ważne dla Ministerstwa, a OSK są niestety nieważne dla MIiB. Niestety Wydział Komunikacji też nie wie co robić! Na dzisiaj mieliśmy zaplanowane egzaminy wewnętrzne – co będzie jak Wydział Komunikacji za kilka dni każe wszystkie egzaminy powtórzyć, albo jazdy z dnia dzisiejszego? Wszystkie OSK cały czas jeżdżą i szkolą przecież. To jest po prostu katastrofa!

  3. Pani rzecznik wykazala sie skraja indolencja… Ustawa szczegolowo okresla sposob przeprowadzenia egzaminu… Na umarlem ze smiechu jak to przeczytalem… Jak taka madra to niech wskaze, w ktorym miejscu w ustawie jest zapis o czasie trwania egzaminu praktycznego w ruchu miejski dla poszczegolnych kategorii oraz czasie trwania zadan egzaminacyjnych, np. sprzeganie. O ile sie nie myle wlasnie to ostatnie przeszlo kosmetyke, z 10 na 15 minut… A teraz pytanie do WORDow, ktore przeprowadzaly egzaminy. Jesli zdajacemu sprzeganie zajelo 12 minut przed wejsciem w zycia rozporzadzenia o jaki byl wynik egzaminu i na jakiej podstawie prawnej… Golym okiem widac, ktore wordy sa zarzadzane przez czyich ludzi… Takie mam odczucie .

    1. Wypowiedź pani rzecznik urąga wszelakim standardom. „ŁORDY” powinny”SZKOLIĆ” na tych samych zasadach…Wszystkie egzaminy do momentu opublikowania rozporządzenia powinny być unieważnione. Niestety. A rozporządzenie w sprawie szkolenia będzie …w najbliższych dniach. No rzesz…..co za dno!

      1. Wiele osob wylewalo na tym forum pomyje na PO ale nigdy , o ile mnie pamiec nie myli, nie bylo sytuacji, w ktorej cos ukazywalo sie po wygasnieciu poprzedniego aktu… I gdyby nie Nasze reakcje w mediach to pewnie jeszcze bylby cyrk…

    2. I tak cud, ze dzisiaj na wariata to puscili bo o ile mi wiadomo mieli tyle spraw na glowie, ze odkladali te sprawy na marzec 🙂 Popieram. Wszystkie egzaminu powinny zostac uniewaznione jesli zostaly przeprowadzone w „bezkrolewiu”… WORDy ewidentnie dzialaly bezprawnie. I to doslownie.

    3. Czy może mnie ktoś oświecić? Dlaczego akurat straciło ważność poprzednie rozporządzenie?
      Przecież daty ważności na nim nie było, więc przestaje obowiązywać z chwilą wejścia w życie nowego rozporządzenia, a to skoro nowe nie jest opublikowane to go nie ma.
      Jeżeli ma ktoś podstawę prawną na jakiej przestało obowiązywać to rozporządzenie?

      1. Dz. U. 2014 poz. 970
        Art. 14. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2, art. 32 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 1 i art. 66 ust. 1 pkt 1–5, 7 i 8 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wy- danych na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2, art. 32 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 1 i art. 66 ust. 1 pkt 1–5, 7 i 8 ustawy zmienianej w art. 1 jednak nie dłużej niż przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
        Ustawa zgodnie z art. 15 wchodzila w zycia, za wyjatkiem kilku art., 30 dni od ogloszenia. Ogloszenie mialo miejsce 24.07.2014…
        Prosze bardzo.

        1. Egzamin na AM może być przeprowadzany w wielu miejscach więc tworzenie tras jest bezcelowe. Trasę ustala egzaminator i wykonuje możliwe do wykonania zadania mając na uwadzę położenie miejsca egzaminowania i bezpieczeństwo osoby egzaminowanej.

            1. Nie są zgodne bo zgodnie z nowym rozporządzeniem nie ma stałych tras i zapewne niebawem znikną one ze stron internetowych i ścian ośrodków egzaminowania. Aczkolwiek egzaminator może taką trasą się przejechać, egzamin nadal może trwać 25min.

              1. Nie jestem prawnikiem, ale trasę 'określa egzaminator prowadzący egzamin w ZALEŻNOŚCI OD MIEJSCA, w którym przeprowadzany jest ten egzamin’. Nie od pogody, natężenia ruchu czy pory dnia. Jeśli miejsce będzie stałe (np.WORD) to trasa może być stała w danym miejscu. Może oczywiście nie znaczy, że musi, dlatego czekam na decyzje WORDów. Dla egzaminów w OSK egzaminatorzy będą musieli wyznaczać nowe trasy.
                Jeśli się mylę to czy trasa będzie wyznaczana danego dnia w danym miejscu, czy w trakcie egzaminu między egzaminatorem a zdającym za pomocą łączności bezprzewodowej. Byłoby to utrudnienie w porównaniu ze starymi przepisami tym bardziej, że nie określono max.czasu

                1. Ja widzę duże ułatwienia na AM. Plac manewrowy ucywilizowany, brak upewniania się o możliwości skręcania przy slalomie wolnym i ósemce, zniesiono wymóg prędkości minimalnej przy slalomie szybkim ,brak ruszania na wzniesieniu. Ruch drogowy: brak stałej trasy, min. czas trwania egzaminu skrócony do 10 min i zadania tylko możliwe do wykonania w danym miejscu z uwzględnieniem bezpieczeństwa.

                  1. Brak stałej trasy nie byłby (nie będzie) ułatwieniem, ale co do reszty 100% zgoda.

                2. Ten pożałowania godny incydent z opóźnieniem i zamieszaniem w WORD w dniu 25.02 br spowodowany wstyd powiedzieć chyba też nadprodukcją aktów prawnych w ostatnich latach powinien być sygnałem dla Pana Ministra ,że w Departamencie trzeba wzmocnić lub jeszcze lepiej powołać zespół do koordynacji prac nad koniecznymi i ciągle jeszcze nie zbędnymi zmianami dotyczącymi egzaminowania i szkolenia kierowców.

                3. Zamieszanie to pokazuje jak potrzebne jest napisanie nowego stabilnego prawa i nie grzebania w nim co chwilę, tak nie bywało ongiś w dawnych czasach. Dziadowie nie dysponowali fachowcami i komputerami i było dużo lepiej, Dzisiaj widać iż w częstych zmianach pogubili się pseudo fachowcy i spece z ministerstwa, trzeba cały czas naprawiać i zmieniać. Chłopaki do roboty tych poprawek do poprawek zdrowy organizm już nie wytrzymuje macie kolejny sygnał że żle się bawicie a może czas na zmianę piaskownicy jak tu nie wyszło.

                4. A rozporządzenia o szkoleniu ani widu ani słychu… nie było czasu, żeby opublikować wczoraj?? A w projekcie były zmiany dotyczące przebiegu szkolenia praktycznego i zmieniona karta szkolenia praktycznego, więc koledzy szkolimy chyba bezprawnie.

                  1. Zgodnie z projektem osoby, ktore rozpoczely szkolenie w trakcie obowiazywania stargeo rozporzadzenia koncza kursy na dotychczasowych zasadach. Tylko jest male ALE. to wciaz jest TYLKO projekt, a wiec oficjalnie MY tego nie wiemy. Brak mozliwosci zgloszenia kursow to jednon ale jak mamy konczych kursy, ktore sie zaczely wczesniej???? Tego OFICJALNIE nie wiemy.

                    A takie bzdury jakie mowi Pan Minister, ze egzaminy sa wazne to niech sobie w buty wsadzi. Nie mialy WORDy prawa egzaminowac. Jeszcze raz podkreslam. „Kosmetyczna” zmiana polegala na wydluzeniu czasu na sprzeganie o 5 minut. No co to jest 5 minut??? % minut to jest 50% w tym przypadku. Ile osob oblalo wczoraj rano bo nie zmiescilo sie w czasie??? O tym sie nie mowi. To wlasnie te osoby powinny wszcac larum.

                5. Pingback: ufabtb

                6. Pingback: Buy Turkey tail mushroom capsules Michigan

Dodaj komentarz