Pokolenie z cyfrowym DNA

Dla ośrodków szkolenia kierowców najliczniejszą grupę wiekową klientów stanowią osoby od osiemnastego do dwudziestego roku życia. Dlatego dziś ogromnym wyzwaniem dla branży jest zrozumienie tej grupy wiekowej i dopasowanie oferty oraz strategii prowadzenia biznesu do sposobu myślenia nowego pokolenia kursantów.

Kim jest mój klient? To pierwsze pytanie, które zadają sobie specjaliści od marketingu. Z odpowiedzi na to z pozoru banalne pytanie powinny wynikać działania promocyjne, sposób prowadzenia biznesu, rodzaj oferowanych usług i produktów. To, kim jest klient, powinno wpływać również na wartości i korzyści, które biznes im oferuje.

Nastolatkowie i decyzje zakupowe

Dla ośrodków szkolenia kierowców najliczniejszą grupę wiekową klientów stanowią osoby od osiemnastego do dwudziestego roku życia (dane dotyczą kat. B prawa jazdy). Dlatego dziś ogromnym wyzwaniem dla branży jest zrozumienie tej grupy wiekowej i dopasowanie oferty oraz strategii prowadzenia biznesu do sposobu myślenia nowego pokolenia kursantów. Pojawiają się często wątpliwości, kto faktycznie podejmuje decyzje zakupowe – nastolatek czy rodzic – oraz do kogo kierować komunikację i działania promocyjne. Tymczasem aż 93 proc. dzisiejszych rodziców przyznaje, że dzieci i nastolatki wpływają na podejmowane w rodzinie decyzje zakupowe. Tym bardziej to właśnie grupa nastolatków i młodych dorosłych zasługuje na głębsze poznanie i uwagę.

Generacja Z

Pokolenie dzisiejszych osiemnasto- i dwudziestoparolatków nazywane jest generacją Z, która obejmuje osoby urodzone po 1995 roku. To następcy tzw. generacji milenialsów (inaczej zwanej pokoleniem Y), czyli osób urodzonych w latach 1980 – 1995.

Pokolenie Z nazywamy często generacją online lub ludźmi z cyfrowym DNA. Technologia i nielimitowany dostęp do internetu determinuje sposób funkcjonowania, zachowania, przyzwyczajenia i proces komunikowania się tej grupy wiekowej. Od wczesnego dzieciństwa posługują się urządzeniami dotykowymi – iPadami, iPodami, smartfonami, a stały dostęp do internetu w mobilnym urządzeniu to dla nich standard.

Dla pokolenia, które nie zna świata bez internetu, największą obawą jest zostać odciętym od sieci (badania Natalii Hatalskiej – styczeń 2015, www.hatalska.com), co oznaczałoby dla nich prawdziwą izolację i uniemożliwiłoby realizację wielu podstawowych czynności. Nie rozumieją potrzeby wychodzenia z domu na pocztę, do banku, supermarketu. Większość tych czynności wykonują zdalnie, najczęściej za pomocą smartfona.

Pokolenie obrazu i pięciu ekranów

Pokolenie Z jest wychowane na ekranach i obrazach. Milenialsi korzystali średnio z trzech urządzeń z ekranem. Generacja Z na co dzień przełącza się pomiędzy pięcioma ekranami: telewizorem, smartfonem, laptopem, tabletem i komputerem stacjonarnym.

Do tego zestawu ostatnio dołączyły jeszcze smartwatche, czyli inteligentne zegarki, dzięki którym bez potrzeby sięgania do kieszeni można kontrolować swojego smartfona. Tradycyjna telewizja już ich nie interesuje w takiej mierze, jak wcześniejsze pokolenia. Telewizor służy najczęściej jako ekran do gier i oglądania zdjęć.

Aleksandra Biernat, specjalistka ds. marketingu internetowego, trenerka

3 komentarze do “Pokolenie z cyfrowym DNA”

  1. Cyfryzacja miała zmniejszyć zatrudnienie urzędników i obniżyć koszt utrzymania no i co ? cyfryzacja już jest z tego powodu wzrosło zatrudnienie , koszt utrzymania urzędników i po co nam to było . Jeszcze raz się okazuje że lepszy i tańszy jest urzędnik z okularkami .łokietnikami i kartoteką.

  2. Pingback: post

Dodaj komentarz