Twoja pierwsza płatna reklama na Facebooku – zdobądź większą liczbę kursantów

UWAGA: Na potrzeby poniższego artykułu wyobraźmy sobie, że chcemy promować fikcyjną szkołę jazdy SuperJazda znajdującą się w Szczecinie. 🙂

Facebook od lat jest platformą, która umożliwia przedsiębiorstwom promocję własnych usług, pozyskanie większej liczby Klientów oraz dotarcie do wybranej przez siebie grupy docelowej. Zapewne nie raz na Twojej tablicy facebookowej pojawił się post strony, której nigdy nie odwiedzałeś z dopiskiem “sponsorowane”. Zastanawiałeś się jak działają posty sponsorowane? Jak włączyć taką reklamę na swoim fanpage’u? W poniższym artykule wyjaśnimy Ci jak uruchomić płatną reklamę na Facebooku. 🙂

  1. W pierwszym kroku należy zalogować się na swoim profilu Facebookowym. Następnie klikamy strzałkę w dół, która znajduję się w prawym górnym rogu (ta sama strzałka, którą klikamy gdy chcemy się wylogować). Następnie wybieramy opcję “Zarządzanie reklamami”.



  2. Następnie musimy wybrać konto reklamowe, z którego będziemy uruchamiać naszą kampanię. Jeśli robicie to pierwszy raz, to konto reklamowe będzie nazwane dokładnie tak samo jak Wasze konto na Facebooku (czyli np. imię i nazwisko).



  3. Aby utworzyć nową kampanię, w kolejnym kroku musimy kliknąć zielony przycisk “Utwórz”.



  4. W kolejnym kroku czeka na Ciebie bardzo ważny wybór, a mianowicie wybór celu reklamowego.



    Wybierając cel reklamowy tak naprawdę “mówimy” Facebookowi na czym nam zależy. Wyobraźmy sobie, że chcemy, aby więcej osób dowiedziało się o naszym OSK. Powinniśmy więc wybrać cel: “Rozpoznawalność marki”.

    Wybierając ten cel algorytm Facebooka będzie starał się pokazać kreację reklamową osobom, które z większym prawdopodobieństwem zapamiętają naszą reklamę i markę.

    Więcej o celach reklamowych możesz przeczytać bezpośrednio w oficjalnej pomocy Facebooka: https://www.facebook.com/business/help/1438417719786914

    Musimy także ustalić odpowiedni budżet. Jeśli chodzi o dobór budżetu to nie ma tu tak naprawdę złotej rady. Na początku staraj się testować różne ustawienia na niskich budżetach (np. 5-10 zł dziennie). Wraz z doświadczeniem możesz ustawiać większe budżety.
  5. Jeśli już udało Ci się wybrać odpowiedni cel reklamowy oraz nazwę kampanii, to czas przejść do określenia grupy docelowej. Jest to bardzo ważny krok. Jeśli go pominiemy, bądź też nie przykujemy do niego odpowiedniej uwagi będziemy tak naprawdę wydawać nasze pieniądze na marne.

    Menedżer reklam pozwala nam stworzyć grupę odbiorców na podstawie takich danych jak m.in: lokalizacja, wiek, płeć, język, zainteresowania. Mówiąc zainteresowania mamy tu na myśli to jakie strony internetowe odwiedza użytkownik, jakie treści komentuje, “lajkuje”, udostępnia w social mediach, a nawet to o czym piszę ze znajomymi przez messengera(!).



    Jeśli chodzi o lokalizację to wybieramy obszar, na którym działamy i z którego mieszkańcy mogą być zainteresowani naszymi usługami. Możemy tu wpisać konkretne miasto, lub na przykład miasto i promień wokół (np. Szczecin +15km). Możemy także wybrać konkretny adres. (np. ulicę).

    W przypadku wieku również musimy przemyśleć jaka grupa wiekowa Klientów nas interesuje. Możemy to zrobić na podstawie analizy dotychczasowych Klientów. Jeśli wiemy, że nasi kursanci to głównie ludzie w wieku 17-20 to właśnie taki przedział możemy ustawić w menedżerze reklam.

    Oczywiście w polu “język” wybieramy j.polski, chyba że tworzymy reklamy w innym języku i chcemy dotrzeć do odbiorców, którzy się posługują tym językiem. Ostatnią, ale też najważniejszą opcją służącą do zdefiniowania grupy docelowej są “Szczegółowe opcje targetowania”.

    Ta pozycja umożliwia nam na dobranie odbiorców naszych reklam na podstawie zainteresowań, danych demograficznych oraz zachowań. Facebook gromadzi o swoich użytkownikach mnóstwo danych. To właśnie dzięki temu możemy tak precyzyjnie wybrać odbiorców swoich reklam. Jak już wcześniej pisaliśmy poprzez zainteresowania rozumiemy to, jakie strony odwiedza użytkownik, jakie treści komentuje, jakie strony na Facebooku lubi, a nawet o czym rozmawia ze znajomymi przez messengera.

    W przypadku branży OSK możemy wybrać takie zainteresowania jak np.: “Prawo jazdy”, “Driving test” (niektóre występują wyłącznie w j. angielskim). Jeśli wybierzemy takie opcje, to nasze reklamy ukażą się wyłącznie osobom, które w jakikolwiek sposób wykazały zainteresowanie takimi treściami.

    Przykładowa grupa odbiorców dla OSK SuperJazda ze Szczecina:



  6. Przed kolejnym wyborem stajemy dochodząc do następnej sekcji: “Umiejscowienia”. Jeśli nie macie doświadczenia w pracy z systemem reklamowych Facebooka to najlepiej zostawcie zaznaczoną opcję “Automatyczne umiejscowienia”. Wtedy algorytm Facebooka sam sprawdzi gdzie najlepiej wyświetlać Waszą reklamę. Jeśli już zaznaczymy tą opcję to zjeżdżamy na dół strony i klikamy opcję “Kontynuuj”.



  7. Ostatni krok to stworzenie reklamy czyli dodanie zdjęcia/grafiki/video oraz napisanie treści reklamy.



    W sekcji “Multimedia” możemy dodać wspomniany wcześniej materiał graficzny lub video. Trzeba pamiętać, że to właśnie te elementy odpowiadają za przykucie uwagi potencjalnych Klientów. Użytkownik “scrollując” tablicę Facebooka może nawet się nie zatrzymać przy Waszej reklamie, jeśli nie będzie ona odpowiednio przemyślana.


    W kolejnym kroku napisz treść reklamy. Wspomnij o wszystkich najważniejszych rzeczach (promocjach, czasie trwania promocji, zakresu usług, kontakt do firmy).

    W czasach gdy większość użytkowników Facebooka korzysta z niego na urządzeniu mobilnych, pamiętaj o tym żeby nie zanudzać użytkowników. Nikt nie chce czytać wypracowania, ściany tekstu itp. Skup się na najbardziej istotnych informacjach.

    Komunikuj się z odbiorcami ich językiem – jeśli reklamy kierujesz do ludzi młodych to pozwól sobie na trochę luzu. 🙂

    Z prawej strony ekranu od razu możesz zobaczyć podgląd swojej reklamy. Właśnie w taki sposób będzie się ona wyświetlać odbiorcom.

    Do reklamy możesz także dodać link do swojej strony internetowej. Aby to zrobić wystarczy zaznaczyć opcję “Dodaj adres URL witryny”. W opcjach, które się pojawią możemy zdefiniować wyświetlany link, oraz przycisk („Wezwanie do działania”), którego kliknięcie będzie powodowało przejście na podaną stronę WWW.



    Jeśli już udało Ci się stworzyć wymarzoną reklamę to wystarczy kliknąć zielony przycisk “Potwierdź”, który znajduje się na dole strony. GOTOWE! Właśnie uruchomiłeś swoją pierwszą kampanię reklamową na Facebooku. 🙂