E-learning w harmonogramie szkoleń

Ustawa o kierujących wprowadziła obowiązek prowadzenia tzw. harmonogramu zajęć teoretycznych. Ani nowy przepis, ani pochodzący od urzędników wzór harmonogramu nie uwzględniają jednak specyfiki nauczania na odległość. Co na to resort?

Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2014 roku poz. 600 j.t. z późn. zm.), wykłady w ramach części teoretycznej kursu na prawo jazdy mogą być przeprowadzone w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu pod nadzorem ośrodka szkolenia kierowców. Ustawa z dnia 26 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy o kierujących pojazdami w dodanym art. 27 ust. 1 pkt. 2a nałożyła na kierownika ośrodka szkolenia kierowców obowiązek prowadzenia harmonogramu zajęć teoretycznych dla każdego kursu zawierający terminy, miejsce prowadzenia zajęć teoretycznych oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych zajęć. Obowiązek ten nie został dotąd uszczegółowiony w żadnym z rozporządzeń, jednak niektóre starostwa przekazały już ośrodkom szkolenia kierowców wzór takiego harmonogramu, wymagając jego stosowania. Co ważne ? ani nowy przepis, ani pochodzący od urzędników wzór harmonogramu, do którego dotarliśmy, nie uwzględniają specyfiki nauczania na odległość, zwanego popularnie e-learningiem, a urzędnicy wymagają prowadzenia harmonogramów dla kursów e-learningowych w dokładnie taki sam sposób, jak dla kursów tradycyjnych – włącznie z określaniem dokładnej godziny rozpoczęcia i zakończenia zajęć. Budzi to jednak wątpliwości naszych czytelników, bowiem jedną z zalet e-learningu jest swoboda gospodarowania czasem. Kursanta obowiązuje wynikające z rozporządzenia minimum programowe, jednak sam decyduje, o jakiej porze korzysta ze szkolenia. Nie ma też przeszkód, by na wybranym temacie zatrzymał się na dłużej. Nie sposób z góry precyzyjnie określić harmonogramu takiego szkolenia, a i uzupełnienie go na bieżąco stanowić może spore wyzwanie, którego sens wydaje się wysoce wątpliwy. Godziny, w których kursant rozpoczyna i kończy naukę za pośrednictwem e-learningu w domu czy innym wybranym przez siebie miejscu, mają w ocenie naszych czytelników w najlepszym razie drugorzędne znaczenie dla sprawowania przez starostwo powiatowe nadzoru nad działalnością ośrodka szkolenia kierowców.

Wobec powyższego zapytaliśmy resort, czy posiadany przez nas wzór harmonogramu pochodzi z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju albo czy został przez nie w jakikolwiek sposób zatwierdzony oraz jakie jest stanowisko ministerstwa w kwestii harmonogramów dla szkoleń e-learningowych. Czy w jego ocenie harmonogram takiego szkolenia również powinien zawierać szczegółowe informacje o godzinach, w których kursant realizuje szkolenie? W odpowiedzi czytamy: „Wzór harmonogramu, który otrzymaliśmy wraz z pytaniem, nie powstał w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Przepis art. 23 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami wskazuje jednoznacznie, że szkolenie osoby ubiegającej się o uprawnienia do kierowania jest prowadzone w formie kursu lub zajęć szkolnych. Szkolenie w formie kursu jest przeprowadzane w ośrodku szkolenia kierowców pod nadzorem instruktora. Jako szkolenie na odległość w ramach zajęć teoretycznych mogą być prowadzone wyłącznie wykłady. Ćwiczenia oraz zajęcia z pierwszej pomocy muszą być prowadzone w formie tradycyjnej. W związku z tym zajęcia teoretyczne muszą być objęte harmonogramem. W przypadku zajęć prowadzonych na odległość harmonogram będzie miał ograniczony zakres. System komputerowy, za pomocą którego przeprowadzane są zajęcia prowadzone na odległość, powinien pozwalać na jednoznaczne wskazanie dat, godzin i tematów, nad jakimi pracowała lub pracuje osoba szkolona. Biorąc to pod uwagę, harmonogram dla wykładów prowadzonych w formie nauczania na odległość powinien być wypełniany na bieżąco przez program komputerowy lub nadzorującego ten proces instruktora lub wykładowcę. Pozostałe ćwiczenia i zajęcia z pierwszej pomocy powinny być ujęte w harmonogramie wcześniej”.

Poprosiliśmy również o komentarz naszego prawnika.

– Słowo harmonogram kojarzy się oczywiście z planowaniem z góry, co mogło budzić obawy w kontekście nowego obowiązku prowadzenia harmonogramów zajęć teoretycznych – mówi Radosław Biernat, specjalista do spraw prawnych. – Obawy były jeszcze większe w przypadku ośrodków prowadzących szkolenie teoretyczne w formie e-learningu. Z pisma wystosowanego przez resort wyłania się jednak interpretacja oderwana nieco od literalnego brzmienia przepisu, ale rozsądna i korzystna zarówno dla ośrodków jak i kursantów. Okazuje się, że w ocenie ministerstwa najistotniejsze jest słowo „prowadzić” a nie sama definicja harmonogramu. Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym redakcji Szkoły Jazdy, dla realizacji ustawowego obowiązku wystarczy uzupełnianie harmonogramu na bieżąco. W przypadku zajęć teoretycznych prowadzonych tradycyjnie nie powinno być to szczególnie uciążliwe, natomiast w przypadku e-learningu cały proces może być zautomatyzowany przy użyciu takiej platformy jak SPS admi, która sama uzupełni dokument w oparciu o aktywność kursanta.

Maciej Piaszczyński

 

8 komentarzy do “E-learning w harmonogramie szkoleń”

  1. E-lerning ,e-lerningiem, ale jak ma zdawać egzamin przyszły kierowca który zdecyduje się na podejść do egzaminu teoretycznego bez szkolenia. Przepis lada moment wejdzie w życie, a ja nie wiem czy:
    będzie dodatkowe szkolenie, gdzie, kto przeprowadzi egzamin wewnętrzny ? I czy w ogóle będzie ten egzamin? Jaki egzamin w WORD-zie, teoretyczny – pytania, czy praktyczny ? Nikt nic nie wie. A przepisy wchodzą za kilka dni. NAPISZCIE COŚ NA TEN TEMAT

    1. pisałem maila do wordu opole i mi odpisali, ze sprawa ma byc prosta jak budowa cepa. Jak ktoś chce zapisać się na egzamin teoretyczny bez pośrednictwa szkoły jazdy to wystarczy, że nauczy się testów w domu, zrobi sobie badanie lekarskie, zdjecie a następnie wyrobi PKK i z tym wyrobionym PKK zgłasza się do WORD zapisać na egzamin. Po zdanym egzaminie teoretycznym można zapisać się do szkoły na praktykę, nie trzeba chodzić na wykłady.

  2. Od nowego roku nie ma sensu kupować kursantom ksiażek z płytą to zbędny koszt dla OSK. Jak Ustawodawca stawia na samodzielność kursantów to niech oni sami wybierają sobie z czego się uczą teorii niech kupią sobie elearning i już.

    1. przy tak niskich cenach to faktycznie jakiś plus tych zmian. Odpadają obowiązkowe wykłady i koszt materiałow szkoleniowych. Jak cena kursu zostanie ta sama to zawsze jakiś grosz więcej zysku.

  3. Nie zawracajcie mi glowy jakimis elerningami, podrecznikami i plytami tylko dawajcie rabaty na kurs. Bo ja se sam za darmo naucze z interneta i zaplace potem trzy dychy za egzamin. Moge dac najwyzej 300 zloty za jazdy i to i tak ja mysle ze mnie zdzieracie. A i macie po mnie przyjezdac i odwozic gdzie zechce ja i tez bede wozil moich kolegow i kolezanki. A to moj numer ### ### ###, dzwoncie do mnie tylko sie nie pozabijajcie jelenie a i ten profil PKP za mnie zalatwcie bo mi sie nie chce chodzic do urzedow :)))))

      1. Witam. To teraz tak: Zapisałem się w OSK na kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej.
        Okazało się, że ośrodek (póki co ) uczy mnie w formie e-learnigowej.
        Wygląda to tak, że pojawiam się w ośrodku w dowolny dzień, Pani zaprasza mnie do komputera, otwiera stronę http://www.xxxxxxszkoleniaitp.eu, wpisuje mój login i hasło no i się uczę. Póki co jestem na etapie 15%. Login znam a hasło poznałem. Chciałbym się pouczyć na tejże platformie w domu np. nocą. Zalogowałem się i teraz moje pytanie: mogę się uczyć i wykonywać postępy na tej platformie ?
        Podoba mi się taka możliwość bo nie muszę jeździć specjalnie. Dodam tylko, że gdy zapytałem o to Panią w OSK to stwierdziła, że platforma rozpozna inne IP i może być problem. Myślę sobie, że chyba jednak nie. Bardzo proszę o komentarz do mojej sytuacji. Z góry dziękuję za zainteresowanie się moim postem. Pozdrawiam, Tomasz.

    1. Pingback: Devops Consulting Services

Dodaj komentarz