Pierwsze auto za 5000 zł

reklama ROVER

Zdanie egzaminu na prawo jazdy jest przepustką do zakupu pierwszego samochodu. Który model wybrać? Takie pytanie często pada już podczas kursu na prawo jazdy. Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji przyszłego kierowcy oraz budżetu, który przeznaczył na zakup auta. Przedstawiamy kilka propozycji za pięć tysięcy złotych.

Tania eksploatacja

Daewoo/ FSO matiz (1998 ? 2008)

Kto nie przykłada większej wagi do wykończenia wnętrza, wyposażenia, osiągów i komfortu, ale szuka względnie nowego samochodu, który będzie wyróżniał się niskimi kosztami eksploatacji, powinien wziąć pod uwagę matiza z instalacją LPG. Koreański maluch ma prostą konstrukcję i rzadko zawodzi na trasie. Oczywiście nie oznacza to, że jest wolny od wad i usterek. Użytkownicy matizów narzekają m.in. na aparat zapłonowy, rdzewiejące progi, maski i drzwi, pękające przednie szyby, synchronizatory skrzyń biegów, wycieki oleju z silnika i niezbyt trwałe łożyska. Części zamienne są tanie i łatwo dostępne, nie brakuje używanych podzespołów, a z mało wyszukaną mechaniką matiza poradzi sobie każdy mechanik.

Aktualnie używanego matiza można kupić nawet za 2000 złotych. Warto dołożyć i wybrać egzemplarz z ABS-em, poduszkami powietrznymi i klimatyzacją. Tak skompletowany matiz zapewni niezbędne minimum komfortu i bezpieczeństwa, a po kilku latach eksploatacji będzie zdecydowanie łatwiejszy do odsprzedania od bazowej wersji bez jakichkolwiek udogodnień. 5000 zł wystarczy na ładnie utrzymanego matiza z lat 1999 ? 2002.

Sportowiec za rozsądne pieniądze

Hyundai coupé (1996-2002)

Wielu świeżo upieczonych kierowców chciałoby doświadczyć radości z jazdy. Jeżeli budżet nie dopisuje, nie warto porywać się z motyką na słońce i szukać okazji, które najczęściej mają na koncie uczestnictwo w poważnych wypadkach. Lepiej postawić na dobrze zachowany samochód, którego stan nie budzi najmniejszych wątpliwości. Czy 5000 zł wystarczy na zakup modelu ze sportowym pazurem? Oczywiście. Zainteresowani powinni rzucić okiem na hyundaia coupé.

W koreańskim sportowcu montowano silniki 1.6 (107 ? 116 KM) oraz 2.0 (135 ? 139 KM). Niewiele, ale świeżo upieczonemu kierowcy w zupełności wystarczy. Jeżeli budżet wytrzyma, polecamy zakup dwulitrówki, w której łatwiej o system ABS i klimatyzację. Atutem hyundaia coupé jest relatywnie prosta konstrukcja. Koreańscy inżynierowie nie eksperymentowali i wykorzystali możliwie dużą liczbę podzespołów z innych modeli marki, co ułatwia utrzymanie sportowca w stanie pełnej sprawności.

Za 5000 zł kupimy hyundaia coupé z lat 1997 ? 2000. Podobnie jak w przypadku innych sportowych samochodów, trzeba zwracać uwagę przede wszystkim na ogólny stan samochodu. Rocznik i przebieg to kwestie drugorzędne.

Odrobina ekskluzywności

Rover 200 (1995 ? 2005)

Nie każdemu odpowiada szarzyzna polskich ulic, na których królują niemieckie, japońskie i francuskie samochody. Kto chciałby wyróżnić się z tłumu za względnie małe pieniądze, może postawić na rovera 200. Brytyjski hatchback wygląda nobliwie i ma ładnie wykończone wnętrze. Mały rover nie zachwyca natomiast ergonomią, a wiele egzemplarzy straszy wyposażeniem – praktycznie wszystkie udogodnienia były oferowane za dopłatą.

Nowoczesne silniki rovera zapewniają dobre osiągi. Ich warstwowa konstrukcja bywa przyczyną problemów. Wraz z przebiegiem rośnie prawdopodobieństwo rozszczelnienia konstrukcji na granicy płaszcza wodnego i kanałów olejowych. Naprawa silnika oczywiście jest możliwa, ale wiąże się z koniecznością wymiany szpilek głowicy i uszczelek.

Zakup rovera 200 warto dobrze przemyśleć. Samochód kusi wyglądem, a mocniejsze wersje także osiągami. Trzeba jednak pamiętać, że ceny niektórych części oraz koszty napraw są nieproporcjonalnie wysokie w stosunku do wartości i klasy samochodu. Kto jest w stanie to zaakceptować, nie będzie żałował. Za 5000 zł uda się kupić rovera 200 z lat 1998 ? 2000.

Funkcjonalnie i praktycznie

Fiat marea weekend (1996 ? 2002)

Włoskie kombi jest ciekawą propozycją dla osób prowadzących aktywny tryb życia, rodzin, jak również przedsiębiorców zainteresowanych zakupem wszechstronnego samochodu za niewielkie pieniądze. Bagażnik marei mieści 500 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń zwiększa się do 1550 l. Otwierana dolna burta kufra ułatwia przewożenie długich przedmiotów. Ogromną zaletą modelu jest ładowność, która przekracza 600 kilogramów.

Mechanika marei weekend jest prosta i trwała. Najczęściej dokuczają detale, które jednak potrafią uprzykrzyć codzienną eksploatację samochodu. Użytkownicy modelu sygnalizują często zacinające się klamki, trzeszczące materiały wykończeniowe, psujące się radia, pękające obudowy alternatorów oraz niezbyt trwałe tuleje i sworznie przedniego zawieszenia.

Części zamienne do fiatów są tanie i łatwo dostępne. Co ważne, fortuny nie stracimy także na obsługę serwisową turbodiesli 1.9 JTD, które z racji korzystnego stosunku osiągów do spalania są bardzo poszukiwane. Silniki benzynowe zapewniają jeszcze lepszą dynamikę, ale nie grzeszą oszczędnością. Za 5000 zł uda się kupić mareę z lat 1998 ? 2000. Osoby dysponujące tak skromnym budżetem powinny zdecydować się na benzynowy motor z instalacją LPG. Jeżeli w turbodieslu zawiodą wtryskiwacze lub dwumasowe koło zamachowe, koszty naprawy mogą okazać się wysokie.

Rodzinna propozycja

Renault megane scenic (1996 ?2003)

Samochód Roku 1997 wyróżnia się przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa. Renault zadbało też o dużą liczbę wersji silnikowych i wyposażeniowych. W efekcie praktycznie każdy jest w stanie dopasować scenica do indywidualnych preferencji i potrzeb. Podaż używanych egzemplarzy jest spora. Na stan wielu z nich nie sposób narzekać.

Z obiegowych opinii wynika, że francuskie samochody wiążą się z pasmem niekończących się awarii. Reguła sprawdza się w przypadku nowoczesnych modeli ze skomplikowaną elektroniką oraz turbodieslami nowej generacji. Megane pierwszej generacji i bazujący na niej scenic zostały przygotowane według starych dobrych wzorców. Za najsłabsze punkty modeli uchodzą cewki zapłonowe, sondy lambda, elementy zawieszenia i klamki. Na części zamienne nie stracimy fortuny. W wielu przypadkach można zdecydować się na używane elementy lub zamienniki wysokiej jakości. 5000 zł pozwala na zakup renault megane scenic z lat 1997 ? 2001.

Kto przymierza się do zakupu pierwszego samochodu, musi koniecznie pamiętać o rezerwie finansowej. Środki będą konieczne nie tylko na drobne naprawy, wymianę oleju, filtrów i paska rozrządu. Zaczynający przygodę z motoryzacją wyłoży krocie na obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Łukasz Szewczyk 

2 komentarze do “Pierwsze auto za 5000 zł”

  1. Pingback: ufabtb

  2. Pingback: kojic acid soap

Dodaj komentarz