Jak szkolić z zagrożeń w ruchu?

dziennik ustaw rzeczypospolitej polskiej

W Dzienniku Ustaw ogłoszone zostało Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.

Rozporządzenie reguluje dodatkowe obowiązkowe szkolenia dla kierowców w okresie próbnym (przypominamy że regulacje związane z okresem próbnym wejdą w życie 4 stycznia 2016 r.). Według rozporządzenia kurs dokształcający ma kosztować 100 zł a praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym – 200 zł. Zgodnie z załączonymi do rozporządzenia programami:

Kurs będzie obejmował następujące tematy:

1) czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym:

a) rodzaje czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego,

b) charakterystykę czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego;

2) problematykę wypadków drogowych, w tym:

a) przyczyny wypadków drogowych,

b) skutki wypadków drogowych,

c) statystyki wypadków drogowych w Polsce;

3) psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym, w tym czynniki mające wpływ na funkcje percepcyjne, podejmowane decyzje, czas reakcji lub zmianę zachowania kierującego pojazdem, w szczególności:

a) alkohol lub środki działające podobnie do alkoholu,

b) wahania stanu emocjonalnego: emocje pozytywne i negatywne,

c) zmęczenie,

d) zagrożenia występujące w ruchu drogowym. 

Szkolenie będzie obejmowało następujące zadania na macie poślizgowej:

1) jazdę w zakręcie z prędkością:

a) 50-60 km/h pojazdem bez systemu stabilizującego tor jazdy pojazdu, zwanego dalej „ESP”,

b) 50-60 km/h pojazdem wyposażonym w ESP,

c) 30 km/h pojazdem bez ESP;

2) hamowanie awaryjne na wprost:

a) pojazdem bez systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania, zwanego dalej „ABS”, podczas jazdy z prędkością:

– 50 km/h,

– 40 km/h,

b) pojazdem wyposażonym w ABS podczas jazdy z prędkością:

– 50 km/h,

– 40 km/h;

3) hamowanie awaryjne w zakręcie podczas jazdy z prędkością:

a) 60 km/h pojazdem wyposażonym w ABS,

b) 50 km/h pojazdem bez ABS,

c) 40 km/h pojazdem wyposażonym w ABS.

O ile kurs teoretyczny będzie zapewne dla świeżo upieczonych kierowców przykrą koniecznością, to już praktyczne szkolenie na macie poślizgowej może być dla nich ciekawym i cennym doświadczeniem.

red

 

 

3 komentarze do “Jak szkolić z zagrożeń w ruchu?”

  1. Jaki ma sens szkolenie dzisiaj gdy wszystkie samochody szkoleniowe są od co najmniej pięciu lat wyposażone są w nowoczesne systemy ABS i ESP anachronicznymi pojazdami ,które zaczynają już znikać z naszych dróg ?Czy nie warto poczekać aż nowe kierownictwo departamentu i resortu z świeżym spojrzeniem rozpocznie nowy rozdział w naszym życiiu ? W.Sz.

  2. Pingback: magna tiles

  3. Pingback: ทางเข้า lsm99

Dodaj komentarz