Ustawa o mikroWORD-ach uchwalona

Sejm przyjął ustawę umożliwiającą zdawanie egzaminu w miastach prezydenckich nieposiadających praw powiatu.

Dziś przed południem Sejm uchwalił nowelizację ustawy o kierujących, która zezwala marszałkom tworzenia punktów egzaminacyjnych na kategorie AM, A1, A2, A, B1 oraz B we wszystkich miastach prezydenckich nie tylko tych zaś posiadających prawa powiatu. Będzie to około 40 nowych miast.

W opinii wnioskodawcy projektu Krzysztofa Brejzy (PO) ustawa jest korzystna dla mieszkańców tych 40 miast, które zyskają możliwość przeprowadzania egzaminów, a zwłaszcza dla ludzi młodych oraz dla tych, dla których prawo jazdy jest atutem i niezbędnym dokumentem na rynku pracy.

Uchwalona dziś ustawa była drugim podejściem do umożliwienia rozszerzenia kręgu miast, w których przeprowadza się egzamin – pierwszy projekt został zablokowany w Sejmie poprzedniej kadencji przez dyrektorów ośrodków ruchu drogowego zrzeszonych w Krajowym Związku Dyrektorów WORD, którzy i tym razem w większości mieli duże zastrzeżenia do projektu. Chodziło głownie o sposób finansowania przyszłych filii i niebezpieczeństwo, że konieczność ich otwarcia będzie dla lokalnych polityków elementem gry politycznej, np. przed wyborami. Podczas sejmowej debaty o obawach tych wspominał również podsekretarz stanu w MTBiGM Tadeusz Jarmuziewicz, który zaznaczył jednak, że ustawa ma dać marszałkom jedynie narzędzia do otwierania filii WORD-ów a to, czy zostaną one użyte, powinno zależeć sod zdroworozsądkowej analizy sytuacji.

Ustawa może doprowadzić do spadku cen kursów nauki jazdy – nie potrzebne będą już jazdy wielokilometrowe jazdy szkoleniowe. Poseł podczas prac w Sejmie wielokrotnie podkreślał to, jak wielką niedogodnością dla kursanta jest konieczność poświęcenia całego dnia na dojazd pociągiem lub PKS-em do oddalonego wiele kilometrów miasta egzaminacyjnego.

Wnioskodawcy podkreślają, że w Polsce występuje najbardziej scentralizowany dostęp do punktu egzaminacyjnego – jeden punkt obsługuje 700 tys. mieszkańców. W Wielkiej Brytanii na jeden ośrodek przypada 150 tys. osób, a w Irlandii zaledwie 90 tys. mieszkańców. W Niemczech (mających o wiele niższy poziom wypadkowości niż Polska) nie ma w ogóle WORD-ów, a egzaminy zdaje się w kilku tysiącach rozrzuconych w różnych miejscowościach szkołach nauki jazdy.

Ustawa nie zakłada tworzenia całych nowych WORD’ów (razem z dyrekcją i rozbudowaną administracją. Będą mogły powstać jedynie punkty egzaminacyjne – niezbędne do zdawania egzaminu.

Miasta, które zyskają możliwość przeprowadzania egzaminów na swoim terenie

W kolejności liczby mieszkańców:

Inowrocław, Lubin, Ostrowie Świętokrzyski, Ostrów Wielkopolski, Gniezno, Pabianice, Głogów, Tomaszów Mazowiecki, Kędzierzyn Koźle, Stalowa Wola, Bełchatów, Mielec, Tczew, Świdnica, Zgierz, Ełk, Pruszków, Racibórz, Zawiercie, Starachowice, Legionowo, Wodzisław Śląski, Puławy, Radomsko, Starogard Gdański, Skarżysko Kamienna, Wejherowo, Kutno, Otwock, Zduńska Wola, Kołobrzeg, Żyrardów, Nowa Sól Oświęcim, Bolesławiec, Knurów.

 

 

7 komentarzy do “Ustawa o mikroWORD-ach uchwalona”

  1. Warto chyba pomyśleć o setkach tysięcy kursantów -obywateli ,którzy nie będą musieli wykonywać bez sensownych wycieczek do miast aby przekonać się ,że nie znają teorii lub zapisać się na ponowny egzamin,również o młodzieży od 14 roku życia ubiegająca się o kat AM aby zrozumieć istotę nowelizacji.
    Oczywiście znam stanowisko wielu szkoleniowców ,którzy na tego typu wycieczkach zarabiali dużo więcej niż na normalnej codziennej ciężkiej pracy.Myślę również o wielu OSK istniejących przy WORD tak zwanych- doszkalaczy.
    W Sz

  2. szkoleniem zajmuję się 15 lat, prowadzę ośrodek od 5 lat, mój ojciec od 20 lat. dużo było zmian w ustawie o szkoleniu, jedne wyszły na lepsze inne na gorsze. ale te co teraz to są wielką porażką. niby zmiany prowadzonę są w kierunku ujednolicenia prawa unijnego, a jednak są całkowicie inne. np w niemczech egzamin zdaje się w ośrodku szkolenia. nie rozumiem dlaczego nas tak niema. po co te wordy. ktoś bezmyślny układa prawo w polsce.

    1. Jeżeli nie będzie ceny minimalnej-a nie będzie to może trochę się poprawi ale trzeba pamiętać o kryzysie i niżu demograficznym.Również jestem na równi pochyłej i nadal przyśpieszam.Jak może być lepiej skoro koszty rosną a ceny za kurs 1000zł i jeszcze napisali na afiszach nie przepłacaj. WIĘKSZE KOSZTY TO;kasy fiskalne,warsztaty, tylko umowa o pracę lub zlecenie,paliwo,przeglądy,pojazdy,ubezpieczenia ,wat na 23,podatek za środki transportowe,nowe motocykle,opłaty za egz.wew.zabrali jazdy doszkalające

  3. Jest to wkład Ministerstwa w rozwoj koleji,wędrujący kandydaci na kursantów po PKK wpłyną na zwiększenie pasażerów ,czy nikt tego nie potrafi zrozumieć? o braku rozsądku potwierdza prosty test z teori którego też nie potraficie rozwiązać ,jak tu rządzić takim społeczeństwem?
    pewnie trzeba zmienić społeczeństwo

Dodaj komentarz