E-kierowca zawiadamia UOKiK. „PWPW narusza ustawę”

logo E-KIEROWCA

„Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych posiada pozycję dominującą na rynku oprogramowania do komunikowania się z oprogramowaniem interfejsowym starostw, jej działania spełniają przesłanki uznania za działania naruszające art. 9 ust. 2 pkt 1, 5 i 6 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów” – czytamy w piśmie przesłanym we wtorek do UOKiK.

Wymienione w dokumencie punkty dotyczą bezpośredniego lub pośredniego narzucania cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów, przeciwdziałania ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania lub rozwoju konkurencji oraz narzucania przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści.

Spółka E-kierowca w swoim zawiadomieniu wyjaśnia, że PWPW jest wyłącznym dostawcą oprogramowania SI Kierowca. Te jest wykorzystywane do wydawania praw jazdy we wszystkich starostwach powiatowych w kraju. Dodatkowo, działając na podstawie rozporządzeń ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, PWPW przygotowała dodatkowe narzędzia informatyczne do systemu SI Kierowca. Starości mają je udostępnić ośrodkom szkolenia kierowców i wojewódzkim ośrodkom ruchu drogowego. Chodzi m.in. o tzw. profil kandydata na kierowcę. Żeby to zrobić, w grudniu 2012 r. starostwa podpisały aneksy do umowy z PWPW dotyczące udostępnienia „Portalu Starosty” – oprogramowania, które ma za zadanie umożliwić starostom realizację tego obowiązku. Ponadto, po uiszczeniu dodatkowej opłaty, będzie ono pozwalało starostwom na sprawowanie nadzoru nad ośrodkami oraz komunikację. „Powyższe oprogramowanie stało się zatem elementem systemu teleinformatycznego starostwa służącym do przekazywania danych pomiędzy starostwem a podmiotem niebędącym organem administracji rządowej” – czytamy w zawiadomieniu firmy E-kierowca. Powołując się na art. 13 ust. 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, spółka twierdzi, że taki system musi spełniać wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych.

Firma E-kierowca, która jest producentem oprogramowania służącego do zarządzenia ośrodkami szkolenia kierowców musi dostosować swoje rozwiązanie do tego używanego przez starostwa po to, żeby umożliwić pobranie danych i aktualizację PKK. Dlatego, jak czytamy w piśmie, do starostw zostały wysłane wnioski o przesłanie struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących wykorzystywanych w oprogramowaniu produkcji PWPW. Te odesłały je do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. PWPW przesłała co prawda swoje wymagania, ale zdaniem E-kierowcy, są one wygórowane oraz powinny być udostępnione za darmo, a nie na zasadach komercyjnych.

„Co jeszcze istotne, korzystanie przez ośrodki szkolenia kierowców z oprogramowania przez starostów, wymaga uprzedniego zawarcia umowy, bo taki charakter ma akceptacja narzuconego regulaminu na korzystanie z oprogramowania, z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych, a nie właściwym starostą, który jest ustawowo zobowiązany do udostępnienia profilu OSK. Jednak co najbardziej bulwersujące i niezgodne z prawem ochrony konkurencji, powyższe oprogramowanie jest nierozerwalnie powiązane z płatnymi rozwiązaniami udostępnianymi przez PWPW – aby skorzystać z bezpłatnej funkcjonalności należy wcześniej skorzystać z funkcji, które są komercyjne i w założeniu płatne (vide aktualizacja profilu). Inaczej mówiąc, aby zaktualizować PKK ośrodek musi wprowadzić dane do komercyjnej części programu, bez tego nie ma możliwości zakończenia szkolenia i zwrócenia profilu do właściwego starosty” – czytamy w zawiadomieniu złożonym przez firmę E-kierowca.

Spółka, która złożyła zawiadomienie do UOKiK wskazuje także, że do zawarcia aktualnej umowy na system SI Kierowca doszło z naruszeniem ustawy o zamówieniach publicznych.

Kilka dni temu zawiadomienie do UOKiK o podejrzeniu stosowania praktyk ograniczających konkurencję przez PWPW wysłała także firma Sygnity.

red

 

18 komentarzy do “E-kierowca zawiadamia UOKiK. „PWPW narusza ustawę””

  1. Wreszcie !!! I bardzo dobrze podajcie ich do Trybunału w Stressburgu jak polskie sądy nie pomogą.
    Połączenie z PKK powinno być łatwe i możliwe z każdego oprogramowania służącego do zarządzania finansami OSK !!! To naprawdę nie są jakieś skomplikwane dane, żeby tak to utrudniać.

  2. Egzamin nazywany jest Państwowym powinien być uczciwy i przejrzysty a jest wielkim skandalem i bałaganem żeby oszczędzić wstydu jako Państwu proponuję zmianę nazwę tego egzaminu na EGZAMIN
    JARMUZIEWICZA bo on jest odpowiedzialny za jego wdrożenie a wiec od dziś idę na egzamin jarmuziewicza kat B , idę na egzamin jarmuziewicza kat C itd niezdałem egzaminu jarmuziewicza i już bedzie wszystko jasne

    1. tylko czy wzieli pod uwage, ze zwina dzialalnosc, gdy te zawiadomienie okaze sie pomowieniem i ich PWPW pozwie do sadu? Bo biorac pod uwage powyzszy tekst, to zblaznili sie. Tak z innej manki – moze Winfor opublikuje calosc wystapienia Jarmuziewicza wraz z fragmentem, gdzie mowi o zawiadomieniu do prokuratury ws wstrzymania egzaminow przez ITS??

        1. A może CREDO na swoim portalunaukijazdy opublikuje również te banery akcji p. Kubisia, na których widnieją nazwiska Bogdanowicza i Jarmuziewicza? Jakimś dziwnym trafem nie pokazali wszystkiego… A poza tym uczciwi ludzie prokuratury się nie boją, za to będzie okazja do przekazania wymiarowi sprawiedliwości dużo ciekawych materiałów.

          1. Credo Sredo, co mnie obchodzi jakies Credo? jak szkola jazdy i winfor tacy rzetelni, niech pisza o wszystkim co na komisji bylo. i tyle. Napisali jakies brednie do UOKIK, bo im sprzedaz siadla. I licza, ze moze sie uda, bo Sygnity, duza firma. Smieszni jestescie! Rownie dobrze PWPW moze napisac do UOKIK w sprawie zmowy pomiedzy Image i ITS. Kazdy tu wie, o czym pisze.

            1. jak szkola jazdy i winfor tacy rzetelni, niech pisza o wszystkim co na komisji bylo.
              ANKA!!!!!!!!!Czytaj ze zrozumieniem wszystkie informacje, a potem się wypowiadaj.
              Cytuję:
              – Egzamin teoretyczny jest teraz trudniejszy, to taka wirtualna praktyka – wtórował mu wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz. – Nawiązując do wyboru WORD-ów: nie znam takich, którzy chcieli źle, ale jedna z ofert została tak przedstawiona, że WORD-y w nią uwierzyły. Ale ona nie może być spełniona (chodzi o ofertę ITS/Sygnity – red).
              Wiceminister stwierdził także, że cała sprawa związana z postępowaniem ITS nadaje się do prokuratury, bo może zostało popełnione przestępstwo.

            2. Egzamin nazywany jest Państwowym powinien być uczciwy i przejrzysty a jest wielkim skandalem i bałaganem żeby oszczędzić wstydu jako Państwu proponuję zmianę nazwę tego egzaminu na EGZAMIN
              JARMUZIEWICZA bo on jest odpowiedzialny za jego wdrożenie a wiec od dziś idę na egzamin jarmuziewicza kat B , idę na egzamin jarmuziewicza kat C itd niezdałem egzaminu jarmuziewicza i już bedzie wszystko jasne

            3. Egzamin nazywany jest Państwowym powinien być uczciwy i przejrzysty a jest wielkim skandalem i bałaganem żeby oszczędzić wstydu jako Państwu proponuję zmianę nazwę tego egzaminu na EGZAMIN
              JARMUZIEWICZA bo on jest odpowiedzialny za jego wdrożenie a wiec od dziś idę na egzamin jarmuziewicza kat B , idę na egzamin jarmuziewicza kat C itd niezdałem egzaminu jarmuziewicza i już bedzie wszystko jasne

            4. Pingback: เว็บคาสิโนออนไลน์

            5. Pingback: Cannabis delivery Toronto

            6. Pingback: learn the facts here now

Dodaj komentarz