Jarmuziewicz: za system odpowiadają WORD-y

Bezpośrednio odpowiedzialne za realizację zadań związanych z przeprowadzaniem egzaminu na prawo jazdy są WORD-y – pisze sekretarz stanu w MTBiGM Tadeusz Jarmuziewicz w odpowiedzi na interpelację posła Jerzego Materny.

Sporo miejsca w pismie z resortu dotyczy kwestii systemu teleinformatycznego. Poseł Materna zapytał, czy za problem z jego przygotowaniem oraz wdrożeniem odpowiedzialność ponoszą WORD-y, czy jest to skutek niedopracowania odpowiedniego rozwiązania w ustawie o kierujących pojazdami. Zainteresowało go również, kto zgodnie z Ustawą o kierujących pojazdami odpowiada za przygotowanie i późniejsze funkcjonowanie nowego państwowego egzaminu teoretycznego na prawo jazdy i jaki podmiot jest bezpośrednio odpowiedzialny za przygotowanie pytań egzaminacyjnych (ich kształt i treści) dla osób, które będą ubiegały się o prawo jazdy na podstawie przepisów Ustawy o kierujących pojazdami.

Resort jasno wskazuje, kto jest odpowiedzialny za wdrożenie i funkcjonowanie nowego systemu egzaminacyjnego. Będą to tylko i wyłącznie WORD-y, które – jak czytamy w piśmie – bezpośrednio odpowiadają za realizację zadań związanych z przeprowadzaniem egzaminu na prawo jazdy.

Jarmuziewicz wskazał również, że opublikowane trzy rozporządzenia (w sprawie egzaminowania, wydawania dokumentów i szkolenia) zawierają wszystkie wymagania dla podmiotów prowadzących szkolenie kandydatów na kierowców, przeprowadzających egzaminy państwowe na prawo jazdy oraz wydających uprawnienia do kierowania pojazdami w tym także regulacje prawne dotyczące systemów teleinformatycznych wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego.

Kto da system ośrodkom?

W kolejnych punktach poseł dopytywał, kiedy, na jakich zasadach i od kogo ośrodki szkolenia kierowców otrzymają narzędzia do prowadzenia nowego teoretycznego egzaminu wewnętrznego oraz kto jest odpowiedzialny za przygotowanie części jednolitego systemu teleinformatycznego, za pomocą którego OSK mają współdziałać z WORD-ami i starostwami. Interesowało go również, czy wspomniane narzędzie informatyczne będzie dostępne w terminie umożliwiającym przygotowanie się ośrodkom szkolenia kierowców do jego stosowania od 19 stycznia 2013 r.

Resort odpowiedział: Proces wydawania uprawnień do kierowania pojazdami jest obsługiwany przez działający we wszystkich wydziałach komunikacji system informatyczny „Kierowca”, który jest niezależny od Centralnej Ewidencji Kierowców. System ten zostanie rozbudowany do dnia 19 stycznia 2013 r, o funkcjonalności związane z elektronicznym obiegiem w tym o „Profil Kandydata na Kierowcę”. Należy wskazać, że producent przedmiotowego systemu przygotuje w odpowiednim czasie bezpłatne rozwiązanie informatyczne zapewniające możliwość pracy z „Profilem Kandydata na Kierowcę” przedsiębiorcom prowadzącym ośrodki szkolenia kierowców. Zgodnie z umową zawartą pomiędzy organami samorządowymi a Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych S. A. za przygotowanie, obsługę i dostosowanie systemu „Kierowca” do wymagań nowych przepisów odpowiada PWPW SA.

Resort transportu nie planuje zmian

Odnosząc się do pytania dotyczącego nowelizacji przepisów ustawy o kierujących pojazdami Jarmuziewcz zaznaczył, że Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie prowadzi prac legislacyjnych dotyczących przygotowania projektu przepisów zmieniających ustawę o kierujących pojazdami.

Resort wskazuje jednak, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, ze względu na brak możliwości rozbudowy i dostosowania funkcjonalności Centralnej Ewidencji Kierowców do wymagań ustawy o kierujących pojazdami, rozpoczęło prace legislacyjne zmierzające do przesunięcia wejścia w życie przepisów, których działanie jest związane z pełną funkcjonalnością CEK. Przesunięciu ulegną przepisy dotyczące okresu próbnego, centralnych ewidencji ośrodków szkolenia kierowców, instruktorów, egzaminatorów, nowych zasad gromadzenia i ewidencji punktów karnych oraz komunikacji pomiędzy starostą, a CEK. Zgodnie z informacją uzyskaną od MSW planuje się przesunięcie wejścia w życie tych przepisów na dzień 4 stycznia 2016 r.

Jarmuziewicz w odpowiedzi wymienił również zapsy ustawy, które nie ulegną zmianom przed 19 stycznia. – Wskazuję się, że elektroniczny obieg dokumentów w procesie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami, nowy system przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy, wprowadzenie nowych kategorii prawa jazdy oraz nowy wzór prawa jazdy są niezależne od osiągnięcia pełnej funkcjonalności przez system CEK – czytamy w piśmie.

Resort słucha głosu branży

Poseł w ostatnim pytaniu podjął kwestię uwzględniania w ewentualnej nowelizacji ustawy o kierujących postulatów kierowanych na piśmie do Ministerstwa przez liderów organizacji społecznych środowiska OSK. – Uprzejmie informuję, że organizacje społeczne zawsze biorą udział w procesie uzgodnień projektów aktów prawnych przygotowywanych przez resort transportu – czytamy w piśmie. – Wszelkie zgłaszane podczas procesu konsultacji postulaty są dokładnie analizowane i uwzględniane w przypadku jeżeli są merytorycznie uzasadnione.

Maciej Piaszczyński

 

15 komentarzy do “Jarmuziewicz: za system odpowiadają WORD-y”

  1. Bardzo dobre odpowiedzi. Co mial czlowiek zrobic, skoro go MSW do wiatru wystawilo i o maly wlos wywalilo cala ustawe o kierujacych. poza tym, bylam wielokrotnie na spotkaniach w sprawie konsultacji spolecznych i dziwie sie Waszym negatywnym opiniom. byl czas je wyrazac od sierpnia 2010 roku! Projekty rozporzadzen wisialy od listopada 2011 do wgladu. i OsK zglaszaly uwagi, starostwa, wordy, marszalkowie. Teraz wielkie larum, bo juz sie nie da przesunac.

  2. a gdzie kolejne rozporządzenia do Ustawy o Kierujących? Jak można kazać opracować system pod nowy egzamin jak rozporządzenia ukazały się we wrześniu? Tworzyć nowy system pod PROJEKKT rozporządzenia??? Swoją drogą rozporządzenia są tak dziurawe że żal du..ę ściska. Ile było lat pracy nad ustawą , osiem? I nic, mają gdzieś postulaty OSK, postulaty WORD i dalej robią swoje. Kiedy wyjdziecie zza biurek i wysłuchacie fachowców w dziedzinie szkolenia i egzaminowania ??Zderegulujcie jeszcze bardziej instruktorów i egzaminatorów , niech mają wszyscy tylko „podstawówkę” to może łatwiej będzie im czytać i łykać wasze pomysły.

    1. Też tak uważam Prezesie Jarząbek wręczyłbym panu o którym mówi Prezes MISIA i w BIESZCZADY noże tam znajdzie swoje miejsce łubu dubu tylko trochę. szkoda Bieszczad bo i tam może albo napewno coś spiepszy ,ale ludzie trochę odetchną od genialnych pomysłów tego Pana . i ile to będzi kosztowało podobno jesteśmy w kryzysie

        1. cale polskie piekielko wylazlo, co by nie zrobil, bedzie do dupy, prawda? a chodzicie na wybory? a glosy oddajecie? a dyrektory word to niby wszystkie z pisu są, prawda? msw cpik robilo 9 lat, a teraz zrobi go od nowa. ale winny jest Jarmuziewicz, ze czesc przepisow jest do bani, bo ktos w innym resorcie dal ciala. litosci, tyle macie opinii ilu Was na tym forum wystepuje. nuuuda. pwpw – zle. ITS – zle, minister – zly. prawie kazdy na tym forum jest znawca dowolnej dziedziny, prawodawstwa, informatyki, legislacji, techniki jazdy. to dlaczego jestescie na forum a nie na Chaułbinskiego??

      1. Niestety, jak wynika z tej informacji nawet interpelacja posła nie zmusiła MTBiGM do udzielenia jasnych i wyczerpujących odpowiedzi na pytania, które nieustanie zadają przedstawiciele stowarzyszeń OSK!
        Tak ogólnikowe i nieprecyzyjne odpowiedzi są typowym wysyłaniem pytającego na tzw. drzewo.
        A tymczasem na niespełna 8 tygodni przed datą wprowadzenia zmian, żadna ze stron nie jest przygotowana do wdrożenia nowego systemu. MTBiGM całą odpowiedzialność próbuje przenieść na WORDY, będąc tak na prawdę jedynym odpowiedzialnym za zbyt krótki czas wdrożenia nowych rozwiązań.

      2. Ile lat i czasu trzeba Panu Jarmuziewiczowi i jego spółce aby napisać porządnie ustawę o kierujących gdyż ustawa która wejdzie 19.01.2013 r, jest gniotem i pełno w niej luk i niedomówień, z ciekawością czekam kiedy zacznie obowiązywać, jestem ciekawy na kogo teraz pan Jarmuziewicz zrzuci winę, kto za
        to zapłaci , teraz już wiem czemu ta POLSKA jest taka biedna ale najgorsze jest to że igraszki bolą
        wszystkich Polaków

      3. Odpowiedzialność za funkcjonowanie systemu egzaminacyjnego w/p Pana J-23 ponoszą WORD-y a za żle napisaną ustawę o kierujących odpowiada J-23 i spółka , jestem ciekawy komu spadnie włos z głowy jeżeli to nie zafunkcjonuje 19.01.2013r. obawiam się że winnego się nie znajdzie ,a może to winni są kursanci albo cykliści, ja wiem kto za to wszystko zapłaci, czy może Ty też wiesz , jeżeli tak to napisz ?

      4. Gdzie się podziali złotousty związkowscy i działacze to jest czas na działanie , czas najwyższy aby
        związkowcy się skonsolidowali i zajęli wspólne stanowisko,.zorganizujcie konferencję telewizyjną i prasową
        aby wykazać błędy i absurdy wynikające z ustawy o kierujących i to na skalę ogólnopolską

      5. Pingback: 뉴토끼

      6. Pingback: Psilocybin mushroom

      7. Pingback: buy psilocybin mushrooms canada

Dodaj komentarz