Grudniowy numer "Szkoły Jazdy" już w sprzedaży!

miesięcznik " Szkoła jazdy "

Jakie działania naprawcze rekomendowała NIK po kontrolach, które odbyły się w urzędach marszałkowskich, WORD-ach i starostwach powiatowych? Dlaczego nowy CEPiK nie zostanie uruchomiony w ustalonym terminie? Jak radzić sobie ze stresem na egzaminie? Dlaczego kierowcy zachowują się coraz bardziej agresywnie w stosunku do kursantów prowadzących elki? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziecie w najnowszym numerze „Szkoły Jazdy”.

Temat numeru: Raport NIK

Zwiększyć nadzór!

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport z wyników kontroli, dotyczącej systemu szkolenia i egzaminowania kierowców. Wnioski są jednoznaczne: starostwa muszą zwiększyć nadzór nad szkołami jazdy, marszałkowie – nad WORD-ami. Szczególną uwagę należy zwrócić na instruktorów, żeby w prawidłowy sposób przeprowadzali egzaminy wewnętrzne i do egzaminu państwowego dopuszczali tylko kursantów mających wymaganą wiedzę i umiejętności – czytamy we wnioskach pokontrolnych.

Zmiana ministra, zmiana ministerstwa

W połowie listopada prezydent Andrzej Duda powołał nowy rząd, któremu przewodniczy Beata Szydło. Tekę ministra infrastruktury i budownictwa (nie, jak poprzednio, resortu infrastruktury i rozwoju) objął Andrzej Adamczyk, jego zastępcą odpowiedzialnym za transport drogowy został Jerzy Szmit.

Info-Car.pl? Szybciej, łatwiej, wygodniej

– System Info-Car.pl sporo zmienił w naszej codziennej pracy. Urzędnicy doceniają prosty, intuicyjny interfejs, a klienci nie muszą już biegać do kasy, która jest w budynku po drugiej stronie ulicy. Ważna jest niezawodność terminali, które bardzo szybko łączą się z naszym systemem – ocenia Teresa Buła-Wojtanowska, kierownik Biura Komunikacji Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu.

Sejm się zmienił

Wśród nowych posłów, którzy zostali wybrani w październikowych wyborach parlamentarnych, znaleźli się m.in. Rafał Weber, zastępca dyrektora WORD-u w Tarnobrzegu, oraz Mirosław Suchoń, który jest współautorem koncepcji systemu teleinformatycznego ośrodków egzaminowania. Pierwszy z nich startował z ramienia PiS, drugi – Nowoczesnej Ryszarda Petru. Do Sejmu z kolei nie weszli: Beata Bublewicz oraz Arkadiusz Litwiński (oboje PO).

Nie myśl o egzaminie

Do zdania egzaminu niewielki stres jest niezbędny. Dzięki niemu następuje wzrost aktywizacji ośrodkowego układu nerwowego: mózg reaguje szybciej, odbiera i przetwarza informacje.

Elki w ogniu agresji

Niedawno w Słupsku kierowca zaatakował instruktora w elce prowadzonej przez kursantkę. Jak potwierdzają inni instruktorzy i kursanci, przejawy agresji i braku kultury na drogach to dla nich norma.

Globalne trojaczki

Dokonując wyboru samochodu służącego do szkolenia w ramach kategorii B+E możemy mieć nie lada problem. Rynek oferuje nam wiele tego typu pojazdów. Dużą popularność zdobyły trojaczki występujące ze znakiem Opla, Renault lub Nissana na masce. Czy słusznie?

Kierowca-mechanik wraca do szkół

Profesja ta została dopisana do listy zawodów szkolnictwa zawodowego przez byłą już minister edukacji narodowej. Przez lata zabiegała o to branża transportowa.

Złoty rok. Ale co dalej?

Chciałbym wiedzieć, w jakich ramach prawnych będę funkcjonował przez najbliższych pięć – osiem lat. Taka wiedza pozwoliłaby mi na racjonalny rozwój oraz na stabilizację pracy zatrudnionych w moim ośrodku instruktorów. Myślę, że to marzenie większości właścicieli szkół jazdy w Polsce. Drodzy decydenci, marzą się nam normalność i stabilizacja prawna! – pisze Marcin Zygmunt.

Przepis na dobry biznes? Strategia, elastyczność i odwaga

– Wyobraźmy sobie małe miasteczko. Codziennie wypływają z niego kutry, żeby złowić ryby. Wiadomo, że działa tam kilka konkurencyjnych firm, walczących o łowiska. Co może zrobić rybak, który chce wygrać z konkurencją? Wypłynąć tak daleko, że nikt oprócz niego tam nie dotrze. Na pewno będzie to większe wyzwanie, być może będzie musiał łowić inne gatunki ryb, ale koniec końców mu się to opłaci – mówi w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” Grzegorz Blaut, doświadczony praktyk zarządzania, menedżer, trener, coach indywidualny, zespołowy i rodzinny.

Nic nowego? Z pozoru!

Motoryzacja rozwija się skokowo. Niedawno kamieniami milowymi były turbodiesle z Common Railem, system ESP czy reflektory z diodowymi i laserowymi źródłami światła. Czy faktycznie wszystkie rozwiązania są nowe?

Zakładnicy instrukcji egzaminowania

– Instrukcja ubezwłasnowolnia egzaminatorów, którzy powinni mieć większą swobodę i możliwość oceny sytuacji. Przygotowane przez teoretyków wytyczne nie sprawdzają się w praktyce i nie są właściwym sitem – twierdzi Łukasz Kucharski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi oraz szef Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD.

Odcinkowy pomiar prędkości. Jak to działa?

W listopadzie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że został uruchomiony tzw. system odcinkowego pomiaru prędkości. Do końca roku ma działać w 29 miejscach w całym kraju.

Maluch, wskaźnik paliwa i… sześć liczb

Egzamin na prawo jazdy zdał już w wieku szesnastu lat. Jego pierwszym samochodem była dekawka, ale najwięcej wspomnień wywołują maluchy. Nie jest zarozumiały, dlatego nie uważa się za dobrego kierowcę. Gdy czasami do kontroli zatrzymuje go policja, funkcjonariusze proszą go o podanie sześciu liczb. O kim mowa? Bohaterem kolejnego wywiadu z cyklu „Jazda z gwiazdą” jest Ryszard Rembiszewski.

Pohamuj się!

Jakie mogą być skutki bezmyślnego wyprzedzania się tirów na autostradzie? Dobitnie pokazują to dziennikarze motoryzacyjni biorący udział w akcji Autostrady Wielkopolskiej SA „Bezpieczna JazdA2. Lubię to!”.

Łamie cię? Nie jedź!

Siadanie za kierownicą po spożyciu alkoholu jest niebezpieczne i niezgodne z prawem. Podobnie groźne jest prowadzenie auta, kiedy dopadnie nas choroba. Brytyjskie badania pokazują, że chorując na grypę i przeziębienie znajdujemy się w podobnym stanie mentalnym, co osoby pod wpływem alkoholu, a nasza koncentracja spada o ponad 50 proc.

Wyższa półka

V40 nie należy do najtańszych czy najbardziej przestronnych kompaktów. Mimo to Volvo nie narzeka na brak zamówień. W czym tkwi haczyk?

Jak jeździć? Praktyczne porady Stiga

Tysiące godzin wyrafinowanej jazdy pozwoliły mu niemal do perfekcji opanować ekonomię ruchu. Teraz w swojej książce „Jak prowadzić. Niezrównany poradnik napisany przez byłego Stiga” Ben Collins dzieli się doświadczeniami i wiedzą, umożliwiając czytelnikom doskonalenie umiejętności za kółkiem.

Do pracy i zabawy

Pikapy, czy jak niektórzy wolą o nich mówić – półciężarówki, sprawdzają się w każdej sytuacji. W USA i Kanadzie są podstawowym środkiem transportu wielu rodzin. W Polsce boom na pojazdy z powiększoną przestrzenią bagażową rozpoczął się wraz z wprowadzeniem przychylnej ich użytkownikom polityki fiskalnej.

Wyższe kary za brak OC

O 6 proc. więcej niż obecnie zapłacą kierowcy za brak polisy OC w 2016 roku. Właściciel samochodu osobowego musi liczyć się z karą w wysokości 3,7 tys. złotych, a ciężarówki – 5,55 tys. zł. Dlaczego kierowcy decydują się na jazdę bez obowiązkowego ubezpieczenia? To najczęściej – bo aż w 40 proc. przypadków – wynik nieopłacenia którejś raty składki za tę polisę i w efekcie wygaśnięcie umowy – wskazuje najnowszy raport Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Chwila prawdy

Bohaterowie naszego cyklu zakończyli już kurs, spotkali się w ośrodku egzaminowania. Emocje sięgają zenitu… – pisze Marcin Zygmunt.

Mądry Polak po szkodzie…

Stare przysłowie mówi „mądry Polak po szkodzie”. Jaki z tego wniosek? Zmiana mentalności następuje u większości z nas za późno. Jak zwykle – uważa Albin Sieczkowski.

Prawo jazdy w roli głównej

Do 6 grudnia w bydgoskim Muzeum Wodociągów (Hala Pomp, ul. Gdańska 242) można oglądać wystawę „Historia prawa jazdy na ziemiach polskich”, której autorem jest Jerzy Kociszewski.

Co rozprasza polskich kierowców?

Ogólnopolskie badanie kierowców dla Ergo Hestii wykazało, że ponad połowa kierowców lubi podczas prowadzenia auta słuchać muzyki. Natomiast większość z nich deklaruje, że w trakcie jazdy nigdy nie sprawdza poczty e-mail.

Od teorii do praktyki

Wszystkim instruktorom życzę pomyślności, powodzenia w rozwijaniu swoich OSK. Twórzmy profesjonalne firmy, nie bójmy się zmian, przyznawajmy się do błędów, a może wówczas nasza branża będzie ceniona, reprezentatywna i autorytatywna. Wierzę, że damy radę – pisze w pożegnalnym felietonie Paweł Żuraw.

Wypadek czy kolizja?

Opisując zdarzenia drogowe, najczęściej używamy pojęć „wypadek” i „kolizja”. Stosuje się je często zamiennie albo intuicyjnie. Pojęcia te mają jednak swoje miejsce w przepisach i zostały dla nich stworzone definicje prawne, które nie tylko treściwie je opisują, ale również wskazują osobom uczestniczącym w tych zdarzeniach katalog zachowań.

Kiedy należy wymieniać opony? Radzą eksperci

Okazuje się, że większość polskich kierowców decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Często robią to jednak za późno. Zdarza się też, że sporo do życzenia pozostawia jakość opon, są zużyte do granic możliwości – oceniają mechanicy z sieci serwisowej Premio Opony – Autoserwis.

Przegląd legislacyjny

Końcówka poprzedniej kadencji była bardzo pracowitym okresem dla rządu. Nowe projekty aktów prawnych pojawiały się jak grzyby po deszczu. Mimo to w dniu oddania do druku niniejszego wydania „Szkoły Jazdy” pewne jest kolejne przesunięcie przepisów ustawy o kierujących pojazdami, które miały wejść w życie 4 stycznia…

Co dalej?

W interesie wszystkich oczekujących na zwrot umożliwiający równy rozwój gospodarczy leży jak najszybsze wprowadzenie niezbędnych z naszego punktu widzenia zmian w ustawie o kierujących pojazdami. Uważam, że nie tylko możemy, ale musimy to zrobić. Trzeba umieć wyciągać wnioski z popełnionych błędów. Pracować dalej w innych okolicznościach gospodarczych i politycznych.

6 komentarzy do “Grudniowy numer "Szkoły Jazdy" już w sprzedaży!”

  1. Lepiej niech całkiem wycofają ten przymus szkolenia w ODTJ-otach. POlitycy i kolesie poprzedniej ekipy załatwili sobie przepis prawny, aby państwo napędzało im klientów. Jak ktoś już zdaje państwowy egzamin to ma prawo korzystać z uprawnień. Jak chce się doszkalać na płycie poślizgowej niech robi to na własną rękę.

      1. W większości krajów nie ma żadnych przymusów a ludzie jeżdżą bezpieczniej. W naszym społeczeństwie jest po prostu ogólne przyzwolenie na łamanie przepisów i żadne szkolenia nic nie pomogą. Jak na prostej drodze jadę 90 bo tyle wolno to większość wyprzedza mnie z pretensjami, że blokuje ruch. Prosta to dajesz 120 minimum zależy od fury.

      2. Pingback: midwest grow kits

Dodaj komentarz