Uwagi do rozporządzeń – zobacz co przeszło

dziennik ustaw rzeczypospolitej polskiej

Pomimo braku współpracy ze strony pozostałych organizacji, przedstawicielom OIGOSK oraz stowarzyszenia KIEROWCA.PL udało się wypracować wspólny pakiet uwag, który został przekazany do MI. Wiele z nich zostało pozytywnie zaopiniowanych.

Oprócz  OIGOSK i Stowarzyszenia KIEROWCA.PL, swoje uwagi zgłosiły również m.in. PFSSK, PIGOSK, LOK, KSD WORD Konsultacje w sprawie do wszystkich trzech rozporządzeń odbyły się 16 grudnia w sali konferencyjnej Departamentu Transportu Drogowego MTBiGM w Warszawie, gdzie na zaproszenie dyrektora Andrzeja Bogdanowicza przybyli przedstawiciele wszystkich zaproszonych organizacji.
 – Spotkanie, mimo że zwołane w iście alarmowym trybie (zaproszenie przekazano 14 grudnia – przyp. red.), przebiegło w rzeczowej i merytorycznej atmosferze – mówi Roman Stencel, prezes OIGOSK.  – Z satysfakcją należy podkreślić, że z wyjątkiem jednego punktu dotyczącego cząstkowych egzaminów wewnętrznych, który stanowczo oprotestował prezes PIGOSK, wszystkie pozostałe wspólne postulaty OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL zostały uwzględnione. Świadczy to o ich trafności, profesjonalnym przygotowaniu oraz przekonującej argumentacji.

Maciej Piaszczyński

 

Najistotniejsze ustalenia konsultacji z resortem, które odbyły się 16 grudnia:

 

W projekcie rozporządzenia w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami

Z wzorca karty kandydata na kierowcę usunięto rubrykę na podpis instruktora prowadzącego

(na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL).

Zostanie wprowadzona możliwość wydawania wtórników karty kandydata na kierowcę w razie zagubienia, zniszczenia (wniosek KSD WORD poparty przez organizacje OSK).

W karcie kandydata na kierowcę zostanie zwiększona liczba wierszy na wpisy egzaminatorów (wniosek KSD WORD) w projekcie rozporządzenia w sprawie egzaminowania.

W §5 pkt 3 wyraz „ogrodzony” ma być zastąpiony innym sformułowaniem (na wniosek dyr. M. Dworaka).

W §8 ust. 2 skreślono wyraz „kwartalnych” i w konsekwencji w §38 wyraz ten również zastąpiono wyrazem „ półrocznych” (na wniosek KSD WORD).

W §11 ust. 1 końcowy fragment otrzymał brzmienie „…z zastrzeżeniem art. 9 i art. 50 ust. 1 ustawy” (na wniosek KSD WORD).

W §14 ust. 2 pkt 2 skreślono fragment „oraz dokument potwierdzający jego tożsamość” (na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL). W konsekwencji instruktor uczestniczący w praktycznym egzaminie państwowym będzie musiał okazywać jedynie legitymację, a nie jak dotychczas, a nie jak dotychczas dwóch dokumentów.

W §14 ust. 4 pkt 4) skreślono „sprzęganie pojazdu z przyczepą” (na wniosek KSD WORD, ponieważ nie stanowi zadania).

§18 pkt 2 otrzymał brzmienie „zachowania osoby egzaminowanej świadczą o zagrożeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Skreślono również §18 pkt 5 (na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL). W konsekwencji zachowano przesłanki art. 52 ust.2 ustawy, tj. będzie możliwość przerwania egzaminu praktycznego jedynie w przypadku, gdy zachowanie osoby zdającej zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.

§22 ust. 4 pkt 1 zostanie zmodyfikowany w taki sposób, że podczas egzaminu na placu manewrowym instruktor prowadzący będzie mógł przebywać w pojeździe, o ile przebywa w nim egzaminator (na wniosek R. Stencla).

W §23 ust. 6 dodano pkt 3 o brzmieniu „3) w czasie nie dłuższym niż… „{na wniosek KSD WORD}. wielkość czasu zostanie określona po analizie

W §27 ust. 1 pkt 1) lit. a) w tabeli 4 w poz. 9 kol. 3 z uwagi na groźne zaskoczenie osoby usunięto zapis o losowym wyborze strony omijania przeszkody podczas wykonywania zadania nr 10 tabeli 2.

W §54 ust. 3 pkt 4) skreślono wyrazy „2 godziny zajęć” {na wniosek KSD WORD}. Liczbę godzin określi dyrektor WORD-u w szczegółowym programie, o którym mowa w §55.

Zostaną określone zadania i kryteria oceny dla egzaminu praktycznego, o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy (zespół pojazdów o DMC pow. 3500 do 4250kG) {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL poparty przez KSD WORD}.

 

W projekcie rozporządzenia w sprawie szkolenia

§3 ust. 1 pkt1 lit. a): sala wykładowa OSK powinna mieć powierzchnię nie mniejszą niż 25 m2 i być przystosowana do prowadzenia szkolenia z co najmniej 10 osobami (na wniosek prezesa PIGOSK).

§4 pkt1 lit. a): skreślono, w konsekwencji Super OSK nie będzie musiał mieć sali wykładowej zlokalizowanej pod tym samym adresem co biuro {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.

§4 pkt 2 lit. b): otrzymał brzmienie: „zapewniać przechowywanie dokumentacji związanej ze szkoleniem w sposób umożliwiający dostęp do niej osób nie upoważnionych”, w konsekwencji Super OSK nie będzie musiał posiadać odrębnego, dodatkowego pomieszczenia do przechowywania dokumentacji {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.

§4 pkt.4: skreślono, w konsekwencji Super OSK nie będzie musiał mieć własnych lub w leasingu wszystkich pojazdów szkoleniowych {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.

§5 ust. 2 pkt1) programy szkolenia podstawowego, zdecydowanie skrytykowaliśmy, wskazując, że instruktora traktuje się co najmniej dwuznacznie, ogranicza się indywidualizację procesu szkolenia. Na początku dyr. Bogdanowicz przychylił się do wniosku, aby przyjąć propozycję OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL. Jednak zważywszy na zastrzeżenia prezesa PIGOSK oraz na obowiązek ustawowy opracowania programów szczegółowych, a nie ramowych – ostatecznie zdecydował, że programy mają być istotnie mniej szczegółowe, a ich wymiar ma odpowiadać liczbom wyszczególnionym w rozporządzeniu {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.

§6 ust. 8 wzór karty przeprowadzonych zajęć – karta ma zostać uproszczona i dostosowana do realiów szkolenia. Organizacje mają do 19.12.2011 przesłać propozycje wzorca karty {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL, poparty przez organizacje OSK}

§10 ust.4 pkt. 4): skreślono, w konsekwencji nie będzie obowiązku szkolenia w okresie od zmierzchu do świtu {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.

W §13 dodano pkt 3 o brzmieniu „3) 4 godziny dziennie – po określonych w pkt 1 lit. b) godzinach nauki dla prawa jazdy kat. C, CE, D, DE” {na wniosek J. Jarzyńskiego poparty przez prezesa PIGOSK}.

W §14 pkt 1): ograniczono możliwość przebywania w pojeździe podczas szkolenia praktycznego dodatkowego uczestnika kursu wyłącznie do kat. B1, B {na wniosek prezesa PIGOSK}.

W §16 ust. 2 pkt 2) skreślono, co oznacza, że instruktor prowadzący nie będzie mieć obowiązku przeprowadzania egzaminu wewnętrznego lub uczestniczenia w nim {na zgodny wniosek przedstawicieli organizacji OSK}.

W §16 ust. 3 uzupełniono treść i odpowiedni fragment otrzymał brzmienie: „…podpisuje się na karcie obok instruktora lub wykładowcy przeprowadzającego ten egzamin” {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.

W §16 ust. 4 dodano pkt 3 o brzmieniu „3) został wyznaczony przez kierownika ośrodka szkolenia kierowców w trakcie szkolenia na wniosek osoby szkolonej”. W konsekwencji będzie możliwość zmiany instruktora prowadzącego na wniosek osoby szkolonej bez konieczności zrealizowania z nim co najmniej 50 proc. wymiaru szkolenia {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL}.

W §24 ust. 2 dodano na końcu treść „z wyjątkiem okoliczności, w których zachowanie osoby szkolonej zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego”. W konsekwencji będzie możliwość przerwania praktycznego egzaminu wewnętrznego {na wniosek prezesa PIGOSK}.

W §39 ust. 3 skreślono pkt 4 i 5 i w wersji projektu z 30.11.2011 już nie występują, co jest „dalej idące” niż wniosek {na wniosek OIGOSK i stowarzyszenia KIEROWCA.PL, wsparty przez PFSSK}.

W konsekwencji nie będzie obowiązku kosztownych szkoleń praktycznych instruktorów w ramach trzydniowych warsztatów doskonalenia zawodowego.

Dyr. Bogdanowicz oświadczył, że po analizie zostaną uwzględnione propozycje odnośnie do prowadzenia dokumentacji OSK w formie elektronicznej oraz przesyłania jej staroście.

 

 

9 komentarzy do “Uwagi do rozporządzeń – zobacz co przeszło”

  1. Czy prezes PIGOSK ma pojecie o szkoleniu ,że chce ograniczyć możliwość przebywania dodatkowej osoby podczas szkolenia praktycznego jak mają sobie poradzić ośrodki które mają po 80 km do WORD dojechanie w jedną i drugą stronę to 3godz a gdzie jazda po mieście bo po to się do tego miasta jedzie .A przepis pozwala maksymalnie na 3 godz jazdy dziennie.JAK SIĘ NIE MA POJĘCIA O SZKOLENIU TO SIĘ NIE POWINNO ZAJMOWAĆ GŁOSU I TACY LUDZIE DZIŚ USTALAJĄ USTAWY.

    1. Instruktor – (przepraszam, że tak per Ty) – Chciałbym Cie oświecić. Jesteś po prostu jako OSK do odstrzału. I wielu innych tobie podobnych. Jedno osobowych lub małych (z założenia pigosków, oigosków i innych kierowców. z natury kiepski i źle szkolący). Tyle. Szykuj się do Urzędu pracy. Są nowe kursy. Potrzebują wózkarzy.

  2. Pingback: tv sizes best

  3. Pingback: 1688upx

  4. Pingback: microdose mushrooms for sale usa

  5. Pingback: ดูดวงความรัก

Dodaj komentarz