Singapur: elektryczne hulajnogi (UTO) z obowiązkowymi tablicami rejestracyjnymi

Kiedy w naszym kraju trwają jeszcze prace aby uregulować prawnie czym jest elektryczna hulajnoga, w Singapurze poszli już o krok dalej:   każda elektryczna hulajnoga musi być zarejestrowana i posiadać tablice rejestracyjne. fot. OneMotoring

  • Aby móc korzystać zhulajnogi elektrycznej na drogach publicznych w Singapurze, musi być ona zarejestrowana w LTA (Landa Transpsort Authority) i posiadać odpowiednie naklejki.
  • Minimalny wiek użytkownika elektrycznej hulajnogi to 16lat.

Rejestracja elektrycznej hulajnogi i podobnych urządzeń ma na celu powstrzymanie bezmyślnej jazdy i ułatwienie egzekwowania przepisów wobec tych, którzy się do nich nie stosują.

Nie wszystkie urządzenia UTO wymagają rejestracji. Jeżeli pojazd ma silnik elektryczny i kierownicę to trzeba go zarejestrować.

fot. onemotoring

Wymagania techniczne wobec hulajnogi:

  • Maksymalna waga urządzenia to 20kg,
  • Maksymalna szerokość urządzenia to 70cm,
  • Maksymalna prędkość urządzenia to 25 km/h

Użytkownik pojazdu powinien znać swoje prawa i obowiązki. Inaczej grozi mu grzywna, więzienie, a nawet konfiskata urządzenia. Wszystko reguluje ustawa o aktywnej mobilności Active Mobility Act 2017. Tutaj całość ustawy.

Od 1 lipca 2019 roku jazda niezarejestrowanym skuterem elektrycznym po drogach publicznych uznawana jest jako przestępstwo. Grozi za to 5000$ (13950zł – 1 dolar singapurski 2,79zł) i/lub 6 miesięcy więzienia. Jeżeli zostaniesz złapany bez rejestracji po raz pierwszy wówczas grozi ci mandat ,,tylko” 1000$ i/lub pozbawienie wolności do 3 miesięcy. Surowsze kary są przewidziane dla kogoś kto zostanie złapany po raz drugi i kolejny.

Powstał nawet film instruktażowy mówiący o tym, że hulajnogi elektryczne należy zarejestrować. Można go zobaczyć tutaj.

Co mamy w Polsce?

Póki co, kilka wypadków z udziałem elektrycznych hulajnóg i spore zamieszanie z tym co wolno osobom na nowoczesnych gadżetach, a co niekoniecznie.

Wprawdzie opublikowano już projekt, który ma prawnie regulować wszystko co związane z UTO. W myśl tego projektu UTO będzie traktowane także jako rower. Według nowego projektu dzieci poniżej 10 roku życia nie będą mogły jeździć na takich urządzeniach nawet pod opieką osoby dorosłej. Kolejny ważny zapis, który ograniczy skutki  bezmyślności użytkowników, zwłaszcza tych korzystających z hulajnóg na minuty to zakaz pozostawiania UTO na drodze, przystankach lub innym miejscach, gdzie mogłoby to zagrażać brd.

  • A może by tak tablice rejestracyjne z tyłu UTO i naklejki rodem z Singapuru z przodu? Poszedłbym o krok dalej i to samo zrobił dla rowerów. Byłoby łatwiej dochodzić swoich praw. Rowerzyści i osoby korzystające z UTO zaczęłyby się uczyć przepisów. Byłoby po prostu bezpieczniej

fot. Youtube

Albin Sieczkowski, bloger motoryzacyjny