Szkoła Jazdy nr 1/2015 (109)

Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 1/2015 (109)!

Temat numeru: Zmiany w przepisach
Ekojazda. Jak zdać?
Od 1 stycznia kandydaci na kierowców, którzy zdają egzamin praktyczny, są przez egzaminatorów oceniani za swoje umiejętności w zakresie ekojazdy. W arkuszu egzaminacyjnym znalazły się dwie nowe pozycje: „właściwa zmiana biegów” oraz „hamowanie silnikiem przy zatrzymaniu i zwalnianiu”.
Nieobowiązkowa teoria. Czego się spodziewać?
Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami zwolniła kandydatów na kierowców z obowiązku odbywania zajęć teoretycznych. Czy większość kursantów zacznie uczyć się sama? Mocno wątpliwe.
 
Kursant zataja chorobę, instruktor musi szkolić
32-latek robiący kurs na motocykl prawdopodobnie dostał podczas jazdy ataku epilepsji, rozpędził się i wjechał w samochód osobowy. Zginął na miejscu. W szkole jazdy nie wiedziano, że kursant jest chory. Takich sytuacji jest więcej. Kto za to odpowiada?
Innowacje w starostwach
– System Info-Car.pl wprowadza innowacyjne rozwiązanie, jakim jest umożliwienie klientom wydziałów komunikacji korzystania z płatności online oraz kart płatniczych – uważa Karolina Szuleta, kierowniczka Referatu Rejestracji Pojazdów w Starostwie Powiatowym w Ostrowie Wielkopolskim.
Fiasko ustawy Gowina
Według danych zebranych przez Instytut Transportu Samochodowego, systematycznie obniża się liczba autoszkół oraz czynnych zawodowo instruktorów. W WORD-ach, gdzie obserwuje się spadek liczby kandydatów na kierowców, egzaminatorów się nie zatrudnia, a raczej zwalnia. Ustawa deregulacyjna Gowina, przynajmniej w przypadku zawodu instruktora i egzaminatora, zdecydowanie się nie sprawdziła.
Rośnie liczba egzaminacyjnych elek
Już nie tylko autoszkoły z Zielonej Góry i okolic podstawiają pojazdy szkoleniowe na praktyczny egzamin państwowy w WORD-ach. Na taki krok zdecydowały się także ośrodki z Włocławka, Leszna i Białegostoku.
W oku kamery
W polskich miastach coraz częściej instalowane są kamery nad skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną. To tak zwane inteligentne systemy sterowania. Ich głównym zadaniem jest ułatwianie przejazdu pojazdom komunikacji zbiorowej oraz… wyłapywanie piratów drogowych.
Za co Polacy tracą prawo jazdy? Za brawurę i alkohol
Tylko do połowy tego roku prawo jazdy w Polsce straciło prawie 33,5 tys. kierowców. Z tego aż 32 tys. za jazdę po alkoholu i nagminne łamanie przepisów. Liczby pokazują, że z każdym rokiem jest gorzej.
Toyota yaris III FL. Ładniejsza i bardziej komfortowa
Od kilku lat toyota yaris jest jednym z najczęściej spotykanych samochodów w szkołach jazdy. Zwrotny, oszczędny i praktyczny model przeszedł poważną kurację odmładzającą – pisze Łukasz Szewczyk.
Ekojazda. Na co zwrócić uwagę?
Od 1 stycznia kandydat na kierowcę musi na egzaminie państwowym zaprezentować nową umiejętność, czyli prowadzenie samochodu zgodnie z zasadami eco-drivingu. Jak się do tego przygotować? O tym dowiemy się w tekście Wiesława Lustyka.
Parkingowa wojna
Rozpoczął się właśnie okres obfitujący w bitwy. Wydawałoby się, że nie warto brać w nich udziału, gdyż stawka nie jest zbyt wysoka. Ale rzeczywistość jest inna. Bitwa może zamienić się w wojnę. Powodem jest… miejsce parkingowe – pisze Albin Sieczkowski.
Trudne początki za kierownicą
Nowelizacja przepisów utrudniła życie posiadaczom praw jazdy kategorii B1. Pachnące nowością czterokołowce z odpowiednią homologacją kosztują 40 – 60 tysięcy złotych. Używane egzemplarze również do tanich nie należą.
Nowy rok, nowe wyzwania
Można się z tym nie zgodzić, może to się wydać wręcz dziwne i nieracjonalne, ale czasami z jakiegoś zła, niepowodzenia, kompromitacji, przykrej sytuacji, wynika określone dobro – pisze Paweł Żuraw.
Zaintrygowany klasowymi samochodami
– Największą uwagę zwracam na styl, na to, jak dany samochód się prezentuje. Jednak oprócz ładnego wyglądu auto musi mieć w sobie to coś. Musi mnie zaintrygować. Od razu przyznam, że jestem gadżeciarzem. Odnosi się to też do wyposażenia i wyglądu mojego auta – mówi Piotr Rubik.
Dobre, bo z Francji!
W świecie motoryzacji pełno jest uprzedzeń i obiegowych opinii. Któż nie słyszał, że nie kupuje się francuskich samochodów, bo są awaryjne i kosztowne w obsłudze serwisowej. To krzywdzące uogólnienie – uważa Łukasz Szewczyk.
Ciekawostki z historii
Początek nowego roku to okres sprzyjający głównie planowaniu przyszłości. Jednak często w tym czasie sięgamy także do wspomnień. Niejednokrotnie dotyczą one jedynie roku minionego bądź kilku lat wstecz. W tym artykule sięgną trochę dalej – pisze Marek Wierzchowski.
Resume instruktorskiej wiedzy
Kilka tygodni po powstaniu mojego ostatniego tekstu, opublikowanego w grudniowym numerze „Szkoły Jazdy”, oniemiałem z wrażenia. Kilka osób zdało mi relacje z obowiązkowych warsztatów dla instruktorów. Od tego czasu sam nie wiem, co zrobić z tą naszą nauką jazdy… – zastanawia się Marcin Kukawka.
Lampa Aladyna
Najczęściej osoby szkolone przyjmują kurs nauki jazdy takim, jaki jest. Bez większego zastanowienia wsiadają do samochodu i według wskazań instruktora próbują jeździć. Rzadko spotykamy kursantów pytających o rodzaj napędu czy systemy bezpieczeństwa, które mamy w danym samochodzie. Jeśli instruktor sam nie omówi kilkakrotnie podczas kursu działania pewnych mechanizmów, to szanse wykształcenia świadomego kandydata na kierowcę są małe – pisze Adam Knietowski.
Wzmożone kontrole, wysokie kary
W ubiegłym roku do kasy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wpłynęło aż 40 mln zł kar od osób, które nie posiadały OC. Rośnie też wysokość sankcji. Teraz za jazdę bez podstawowego ubezpieczenia właściciel samochodu osobowego zapłaci aż 3,5 tys. zł.
Zakazy ruchu
Idea wprowadzania zakazów ma na celu wyeliminowanie ciężkich pojazdów w okresach wzmożonego ruchu na drogach. Dotyczy to przede wszystkim dni świątecznych (oraz je poprzedzających) oraz wakacyjnych weekendów – wyjaśnia Marek Rupental.
Nagrody rozdane
Diecezja zamojsko-lubaczowska, krakowski oddział Telewizji Polskiej, Szkoła Podstawowa im. ks. Tadeusza Adama Leszczyńskiego w Mikłusach, Carefleet SA, Karolina Chemicz oraz Lidia Gajdas – to lista zwycięzców kolejnej edycji konkursu Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jego celem jest wyróżnienie osób, instytucji, organizacji, mediów i firm szczególnie zasłużonych dla poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce.
Polska za kierownicą
Polscy kierowcy jeżdżą dobrze albo bardzo dobrze. Tylko często zdarza się, że za szybko. Szczególnie na obszarze zabudowanym – wynika z badania „Polska za kierownicą”, przeprowadzonego przez Liberty Ubezpieczenia przy współpracy z ARC Rynek i Opinia.
W poszukiwaniu optymalnego modelu
Szlag mnie trafia, jak widzę, na jakim poziomie odbywa się w Polsce szkolenie kursantów. Okazuje się, że właściciele autoszkół postępują według dwóch modeli działania – pisze Marcin Zygmunt.
Rynek wzrasta
Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wyniosła 245 tys. sztuk i wzrosła o 15 proc. w skali roku. Zwiększył się także ruch na rynku motocykli. Dobre wyniki odnotowali również producenci motoryzacyjni. Wartość ich produkcji zwiększyła się o 3,3 proc. – do 84,8 mld zł – wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG, który objął trzy pierwsze kwartały ubiegłego roku.
To już wreszcie XXI wiek?
Czy rzeczywiście stoimy u progu nowych, wręcz rewolucyjnych wyzwań? Tak jak większość zainteresowanych rozwojem i kierunkami przemian zastanawiam się nad sensem wprowadzonych zmian. Są one od 1 stycznia obowiązującym prawem, którego skutki odczujemy jak zwykle na własnej skórze – pisze Wojciech Szemetyłło.

1 komentarz do “Szkoła Jazdy nr 1/2015 (109)”

  1. Pingback: Continue Reading

Dodaj komentarz