Sporo zmian w przepisach dla kierowców. Będzie łatwiej?

1 lipca 2019, weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury (tutaj dostępny dokument) dotyczące głównie zmian w egzaminach na prawo jazdy. Jeszcze do końca roku WORDy mają czas aby zmiany wprowadzić w życie. Według wyliczeń, w skali kraju będzie trzeba zatrudnić 150 egzaminatorów aby utrzymać okres oczekiwania na egzamin na obecnym poziomie. Poza tym, od dzisiaj wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące kierowców, którzy stracili prawo jazdy za zebranie  zbyt dużej ilości punktów karnych.

  • Jeżeli kierowca przekroczony dopuszczalny limit punktów karnych ma tylko jedną szansę, aby odzyskać utracone prawo jazdy – zdać egzamin kontrolny za pierwszym razem.
  • Zgodnie z nowymi przepisami egzaminator będzie mógł dziennie przeprowadzić tylko 9 egzaminów (1/h).

Limit egzaminów ma usprawnić całą procedurę ubiegania się o prawo jazdy. Kursant będzie znał dokładną godzinę rozpoczęcia egzaminu znacznie wcześniej. Sprecyzowany czas to mniejszy stres dla osoby zdającej. Kursant musi pamiętać, że maksymalnie może się spóźnić ,,studenckie” 15 minut.

  • Nowe przepisy ukrócą oblewanie ,,na siłę” kursantów i ,,kasowanie” całej kwoty za egzamin w praktyce za kilkanaście, czasem nawet kilka minut. Inne, nowe podejście do egzaminów to zmierzanie do jakości a nie ilości.

Od dziś kierowca, który przekroczy dopuszczalny limit 24 punktów karnych nie traci uprawnień od razu. Ratuje go jeszcze wezwanie na egzamin kontrolny od starosty. Musi w określonym terminie stawić się do WORDu i umówić się na egzamin. Egzamin jest identyczny jak dla nowych kandydatów na kierowców. Składa się  z części teoretycznej jak i praktycznej. Jeżeli kierowca go zda,  zachowuje prawo jazdy, a jego konto zostaje wyzerowane.

Wezwanie na egzamin kontrolny można otrzymać także wtedy, kiedy policja ma uzasadnione podejrzenia co do umiejętności kierowcy.

  • Kiedy jeszcze egzamin kontrolny? Wszystko zależy od tego na jaki okres sąd zatrzymał nasze uprawnienia do kierowania. Jeżeli zatrzymano nam prawo jazdy na rok lub krócej to odbieramy je po tym terminie w wydziale komunikacji. Jeżeli zakaz obejmuje dłuższy okres niż rok to abyśmy mogli otrzymać nasze prawo jazdy z powrotem to musimy zdać egzamin kontrolny.

Albin Sieczkowski, bloger motoryzacyjny

13 komentarzy do “Sporo zmian w przepisach dla kierowców. Będzie łatwiej?”

  1. Droga „redakcjo”, należałoby skasować lub zmienić treść artykułu a nie kasować posty wytykające błędy.
    „Jeżeli kierowca obleje egzamin kontrolny to aby zdobyć prawo jazdy musi od nowa rozpocząć kurs dla kandydatów na kierowców” – jeżeli taki kierowca obleje to w/g nowych przepisów jest traktowany jak osoba po raz pierwszy przystępująca do egzaminu i tylko tyle. Osoba po raz pierwszy przystępująca do egzaminu kurs ma WAŻNY !
    No i nie osiem osób dziennie egzaminator może przeegzaminować a dziewięć.
    A i jeszcze to zdanie że nowe przepisy ukrócą oblewanie na siłę…. a które to tak radykalnie mają to zmienić ? Bo widzę zmienioną tabelę przerwań egzaminu na niekorzyść osób zdających. Teraz każde niezatrzymanie na stopie, zielonej strzałce czy nawet nieupewnienie się przed wjazdem na torowisko- egzamin przerwany i to bezdyskusyjnie .

  2. Dobry wieczór, według naszej wiedzy sytuacja jest niejednoznaczna. Wielu komentatorów, także profesjonalistów- uważa, że fakt, iż osoba, która „nie zda egzaminu kontrolnego traktowana jest jako osoba po raz pierwszy przystępująca do egzaminu” oznacza, że należy powtórzyć kurs, tak interpretują sformułowanie „przystąpić do egzaminu po raz pierwszy”. Od rana zdajemy sobie sprawę, nie tylko my, że zapis jest rozmaicie interpretowany, sam rozmawiałem o tym- zasięgając opinii.Dysponujemy materiałami innych autorów- specjalistów branży nauki jazdy, którzy podobnie interpretują tekst rozporządzenia. Dlatego zwróciliśmy się do prawnika o próbę przedstawienia interpretacji brzmienia nowych przepisów. To także zapewne nie usatysfakcjonuje wszystkich, ponieważ jeszcze długo nie będzie dostępne orzecznictwo, na które można się powołać. Przepisy „ukracające oblewanie na siłę”- to już interpretacja autora wpisu. . Usunąłem jeden komentarz, ponieważ był obraźliwy stosując wobec autora inwektywy i argument „ad personam”, a nie „ad rem”. Z wyrazami szacunku, Szymon Janicki.

  3. Skoro są wątpliwości to po co artykuł tej treści pojawia się na stronie? Ja od rana jestem atakowany informacjami z różnych portali i portalików że trzeba na kurs, że 8 egzaminów na egzaminatora, że egzaminatorzy przeszli do wojewody a nawet że będą mieli więcej czasu wolnego bo już pieczątek nie muszą stawiać na arkuszach…

  4. Żaden nowy kurs. Egzamin kompletny, teoia i praktyka, nawet jeżeli na egzaminie kontrolnym teoria była pozytywnie zaliczona. Tyle i tylko tyle jest w rozporządzeniu. Doprecyzowano dotychczasowe przepisy. Pozdrawiam autorów artykułu.

  5. Proponuję przeczytać pkt 2 uzasadnienia MI do projektu rozporządzenia z 3 kwietnia 2019 r. Tam jest wyjaśnienie. Chodzi o pełny egzamin, tzn. teoria i praktyka, a nie żaden nowy kurs. Znowu pseudoeksperci narobili zamieszania. Potrzebna pilna reakcja Redakcji Szkoły Jazdy i uspokojenia sytuacji, bo szykuje się nowy bałagan. Pozdrawiam.

  6. Pingback: https://www.kentreporter.com/reviews/phenq-reviews-urgent-side-effects-warning-honest-customer-truth/

  7. Pingback: explanation

Dodaj komentarz