Na naszych drogach jest coraz więcej niepełnosprawnych kierowców

Pisząc niepełnosprawni mam głównie na myśli osoby z częściowym albo całkowitym ubytkiem słuchu.

Od 1 października 2018 roku osoby z wadą słuchu mogą prowadzić pojazdy powyżej 3,5tony (kategoria C oraz C1). Bariera została zniesiona ustawowo i teraz niepełnosprawni mogą więcej.

Jeżeli tylko lekarz na badaniu stwierdzi, że przyszły kierowca nie ma żadnych niepokojących przeciwwskazań to osoba niesłysząca może ubiegać się o dokumenty uprawniające do kierowania pojazdami powyżej 3,5t.

Obecny rynek pracownika sprawia, że coraz trudniej także o kierowcę zawodowego. Zniesienie barier dla osób niesłyszących przyczyni się po części w załataniu braków kadrowych firm transportowych.

Według ekspertów, po przeanalizowaniu rynku transportu w Polsce nadal brakuje około 30 tysięcy kierowców zawodowych. Na domiar złego rok rocznie średnio odchodzi z zawodu 25 tysięcy pracowników. Brak pracowników w tym sektorze oznacza wzrost cen transportu, a to z kolei może przyczynić się do zwolnienia, zatrzymania rozwoju gospodarczego. Nie wykluczone, że utrzymanie się na dłużej takiego stanu rzeczy doprowadzi też wielu przewoźników do bankructwa.

Osobiście uważam, że problemy ze słuchem nie mają większego wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Wszak nawet służby uprzywilejowane poza sygnałami dźwiękowymi używają także tych świetlnych. Ludzie z natury są wzrokowcami więc szybciej dostrzegają niż słyszą.

Jedno co się nasuwa to fakt, iż podczas kontroli drogowej służby mundurowe mogą mieć problem z komunikowaniem się z taką osobą chociaż nie sądzę, że to będzie sporym problemem. W wielu krajach europy osoby niesłyszące poza ciężarówkami mogą także prowadzić autobusy. Na zachodzie te przepisy istnieją już od dobrych kilku lat i nie odnotowano wpływu braku słuchu kierowców na gwałtowny wzrost niebezpieczeństwa na drogach.

Albin Sieczkowski, bloger motoryzacyjny.

2 komentarze do “Na naszych drogach jest coraz więcej niepełnosprawnych kierowców”

  1. Pingback: Bauc144

  2. Pingback: official source

Dodaj komentarz