Opony całoroczne – opłacalność, wygoda i bezpieczeństwo?

Czy istnieją opony idealne?
Czy jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego? A może w przypadku opon opłaca się wybrać produkt uniwersalny, na „każdą” pogodę? Wielu kierowców właśnie z uwagi na często zmieniające się warunki meteorologiczne w naszym kraju zdecyduje się na zakup homologowanych opon całorocznych. Są one wystarczające do jazdy na krótszych dystansach, ale jak dają sobie radę latem i zimą na autostradach? Weźmy pod lupę ich wady i zalety.


Zanim wybierzemy się na zakupy, warto wiedzieć, że najwięksi producenci opon udzielają gwarancji na opony osobowe od daty ich zakupu, a nie produkcji. Przez nowe opony rozumiemy te nieużywane, a nie dopiero wyprodukowane – ogumienie to nie jedzenie, które ma wyznaczony termin przydatności do spożycia! Opony nie tracą swoich właściwości od momentu ich produkcji – a wyprodukowane nawet kilka lat temu, jeśli są przechowywane w odpowiednich warunkach, są pełnowartościowym produktem. Owszem, opony się starzeją – ale nie w ciągu 4-5 lat, a 9-10. Zresztą – dzięki badaniom popytu na rynku – i tak nie znajdziemy w oficjalnej dystrybucji opon starszych niż 3 lata, nawet do rzadkich aut. Gumy zużywają się głównie podczas jazdy, przez ich rozgrzewanie się, napięcie wynikające z ciśnienia, deformacje i inne czynniki, które nie występują w procesie ich przechowywania.
ZALETY opon całorocznych:
• pozwalają być przygotowanym na nagłe zmiany temperatury czy nieprzewidziane opady;
• brak konieczności sezonowej wymiany.brak konieczności sezonowej wymiany.
WADY opon całorocznych:
• pozwalają być przygotowanym na nagłe zmiany temperatury czy nieprzewidziane opady;
• gorsze osiągi w warunkach typowo letnich i typowo zimowych;
• szybsze zużycie bieżnika;
• gorsza przyczepność przy dynamicznej jeździe lub dużych prędkościach na autostradach.
Pamiętajmy, że nawet opony klasy premium latem nie będą tak dobre, jak opony letnie, a zimą tak jak zimowe – co można sprawdzić w niezależnych testach.
– Kierowcy często podkreślają, że opony całoroczne to oszczędność pieniędzy na sezonowej przekładce opon. To prawda, ale to tylko jedna strona medalu. Po pierwsze wizyta u mechanika przy wymianie opon pozwala zdiagnozować usterki w kołach czy w zawieszeniu – to bardzo ważne, bo podczas jazdy opony narażone są na liczne uszkodzenia. Po drugie zaoszczędzone pieniądze wydamy szybciej na… kolejny komplet opon. Dlaczego? Jedną z wad ogumienia całorocznego jest to, że szybciej się zużywa – jeździmy na nim cały rok, a latem przy wyższych temperaturach szybciej się ścierają, bo mają bardziej miękką mieszankę niż letnie. Choć oczywiście nie tak miękką, jak zimowe – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Więcej informacji znajdą Państwo w materiale i na stronie pzpo.org.pl.