Szkoła Jazdy nr 3/2016 (123)

Zapoznaj się z zawartością najnowszego numeru miesięcznika „Szkoła Jazdy” nr 3/2016 (123)!

Temat numeru: WORD-y w sieci

Jak cię widzą, tak cię piszą

W XXI wieku za wizytówkę każdej firmy lub instytucji uważa się stronę internetową. W dobrym tonie jest także udzielanie się w mediach społecznościowych. Jak do tych kwestii podchodzą wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego? Bardzo różnie. Część z nich nie przywiązuje wagi do internetu, inne wręcz przeciwnie – mają czytelne i nowoczesne strony WWW, prowadzą profile na Facebooku, Twitterze oraz w serwisie YouTube.

Polak na egzaminie praktycznym

Okazuje się, że najłatwiej egzamin praktyczny zdać w Ostrołęce (51,36 proc.), Łomży (46,6 proc.) i Suwałkach (ponad 43 proc.). Ale np. w Koszalinie wynik pozytywny osiąga co piąty kandydat na kierowcę (21,25 proc.). W Pile zdaje 25,1 procent, w Łodzi 26,2 proc. Skąd tak duże różnice? Co decyduje o powodzeniu początkującego kierowcy?

Przewinienia kierowców spadną na szkolących?

Dzięki wprowadzeniu nowej e-usługi „Sprawdź szkołę jazdy” będzie można się m.in. dowiedzieć, ile wypadków spowodowali kursanci szkoleni przez poszczególnych instruktorów. Zdaniem samych zainteresowanych, to nielogiczne i niesprawiedliwe.

Trudna droga do pierwszego prawa jazdy

Idea towarzysząca wprowadzeniu prawa jazdy kategorii AM była szczytna. Liczono, że zmiany w przepisach korzystnie wpłyną na poziom bezpieczeństwa na drogach i podniosą umiejętności motorowerzystów. Rzeczywistość wygląda jednak znacznie gorzej.

Czy każdy może nauczyć się jeździć samochodem?

Rekordziści podchodzą do egzaminu w WORD-zie nawet osiemdziesiąt razy. Czy to oznacza, że są ludzie, których nie da się nauczyć jeździć? Eksperci są zgodni – każdy zdrowy człowiek może być kierowcą.

ODTJ kością niezgody

Pod Krakowem ma powstać nowy ośrodek doskonalenia techniki jazdy, który już stał się kością niezgody. Protestują mieszkańcy Wołowic. Mówią o niegospodarności i planowaniu inwestycji, która będzie dla nich uciążliwa. Czy słusznie?

Roszady personalne w COI

Minister cyfryzacji Anna Streżyńska postanowiła pod koniec stycznia odwołać Nikodema Bończę-Tomaszewskiego ze stanowiska szefa Centralnego Ośrodka Informatyki. W następstwie tego posunięcia wypowiedzenia złożyli wszyscy zastępcy. Następcą Bończy-Tomaszewskiego został Adam Sobczak.

Tysiące osób nie może się mylić…

Opinia o francuskich pojazdach jest w Polsce ugruntowana od dawna. Należałoby się jednak zastanowić, czy nie jest krzywdząca, wszak samochody znad Sekwany od lat znajdują się na szczycie rankingów aut sprzedawanych w Europie.

Mniej stresu, lepsze wyniki

W ciągu czterech miesięcy funkcjonowania w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Opolu programu „Stop stres” zdawalność egzaminów praktycznych na kategorię B wzrosła o 5 proc.

Byle szybko, byle jak

Wyniki zdawalności w poznańskim WORD-zie za rok 2015 to jakiś koszmar! Egzamin teoretyczny na kategorię B zdało 43,93 proc. kandydatów na kierowców, praktyczny tylko 30,5 proc. Winę za to ponoszą także kandydaci na kierowców! – pisze Marcin Zygmunt.

Policjanci zachęcają: „Daj znak!”

trosce o bezpieczeństwo śląska drogówka zainicjowała w lutym akcję „Daj znak”. Policjanci sugerują pieszym, żeby przed wejściem na przejście dali znać kierowcy, że chcą przejść. W jaki sposób? Poprzez wyciągnięcie ręki.

Dwa oświadczenia senatora Sługockiego

Propozycja przeprowadzania egzaminów praktycznych na prawo jazdy kategorii A1, A2 i A w miastach, gdzie WORD-y nie mają swojej infrastruktury, oraz zapytanie o możliwość prowadzenia egzaminu teoretycznego z udziałem lektora czytającego pytania i odpowiedzi egzaminowanemu – to kwestie podniesione w dwóch oświadczeniach, które senator PO Waldemar Sługocki przekazał Andrzejowi Adamczykowi, ministrowi infrastruktury i budownictwa.

Poważne wpadki poważanych marek

Doniesienia o wysokiej awaryjności nawet jednego modelu mogą istotnie nadwerężyć wizerunek najbardziej poważanego producenta samochodów. Któż nie słyszał o „królowej lawet” czy „rdzewiejącym okularniku”?

Helsińska Fundacja: Prawo dyskryminuje cudzoziemców!

Helsińska Fundacja Praw Człowieka zwróciła się do ministra infrastruktury i budownictwa z apelem o zmianę przepisów, regulujących zasady przeprowadzania egzaminu na prawo jazdy. Chodzi o umożliwienie osobom nieznającym języka polskiego korzystania z pomocy tłumacza przysięgłego w trakcie zdawania teorii.

W interesie kursanta

Branżowe konferencje w większości zdominowane są przez problemy ośrodków szkolenia i środowiska instruktorów. Z tym większą uwagą przyglądamy się wszelkim inicjatywom, mającym na celu spojrzenie na kwestie szkolenia kierowców z perspektywy kursanta. Dlatego zainteresowaliśmy się spotkaniem organizowanym przez szczecińską fundację S.O.S. Odpowiedzialne Szkoły Jazdy.

Ponad milion na liczniku

– Podczas jazdy samochodem powstały pomysły na kilka moich piosenek. Raz, inspirując się tym, co usłyszałem w radiu, przearanżowałem swój utwór. Naprawdę samochód może być bardzo twórczym miejscem! – mówi w rozmowie ze „Szkołą Jazdy” znany wokalista Rafał Brzozowski.

Marketing szeptany, czyli o czym „szumią” kursanci

Istotą marketingu szeptanego, niezależnie od tego, czy informacje są przekazywane przy kawie, czy przy klawiaturze komputera, jest ich spontaniczność i to, że są podawane dalej w sposób bezinteresowny i niewymuszony. To główna przewaga takich działań nad standardowymi metodami reklamy – uważa Radosław Izdebski, ekspert ds. komunikacji marketingowej.

Firmy transportowe szukają 20 tysięcy kierowców. Jak ich wyszkolić?

Brak możliwości nauczania w zawodzie kierowca-mechanik, złe i drogie szkolenie przyszłych kierowców na komercyjnych kursach, nieprecyzyjne przepisy prawne oraz źle wydawane pieniądze publiczne – to największe bariery utrudniające edukację kierowców zawodowych w polskim systemie oświaty. Do takich wniosków doszli uczestnicy konferencji, którą w połowie lutego w Warszawie zorganizowało Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Wciąż na czasie

Lata płyną, a zaprezentowany w 2008 roku ford ka drugiej generacji wciąż ma się dobrze. Cieszący oko, przyjemny w prowadzeniu i stosunkowo tani maluch jest ciekawą propozycją dla początkujących kierowców.

Top Gear od środka

W książce „Top Gear od środka, czyli And on that Bombshell” Richard Porter z humorem i swadą dzieli się wieloma zakulisowymi, nigdy dotąd nieopowiedzianymi historiami związanymi ze swoją pracą w słynnym programie motoryzacyjnym. Pozycja warta polecenia!

Dobra tradycja, czyli podsumowanie roku w Gorzowie

W piątek 29 stycznia w sali audytoryjnej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gorzowie Wielkopolskim odbyło się spotkanie podsumowujące ubiegły rok pod kątem szkolenia i egzaminowania. Organizatorami były: Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Gorzowie oraz Gorzowskie Stowarzyszenie Wykładowców i Instruktorów Szkolenia Kierowców.

Przestań! Zostaw ją w spokoju! To tylko droga

Polskie drogi obrywają od piratów drogowych najczęściej. Kierowcy nie obchodzą się z nimi dobrze. Ale i tak nie są w takim kiepskim stanie, jak się zwykło uważać – pisze Albin Sieczkowski.

Nadchodzi rewolucja?

Czy samochód, którym steruje nie człowiek, ale komputer, to niedaleka przyszłość, czy może wciąż science fiction? Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, autorów raportu „The future of mobility”, świat motoryzacji może czekać w najbliższych latach prawdziwa rewolucja. Przyszłość to autonomiczne auta, które będziemy dzielić z innymi podróżnymi. Wyliczono, że tylko w USA pojawienie się w szerszej skali pojazdów autonomicznych spowodowałoby spadek emisji spalin o 40 – 90 proc., a liczby śmiertelnych ofiar wypadków o 32 tys. rocznie.

Pomocne, ale niebezpieczne

Wszystkie nowo pojawiające się urządzenia mają poprawiać komfort podróżowania, jednak należy korzystać z nich bardzo rozsądnie, nie zapominając, że kierowanie pojazdem to sztuka intelektualna, wymagająca skupienia wszystkich zmysłów. Pozostaję w nadziei, że urządzenia techniczne montowane na przedniej szybie samochodu nie przesłonią kierowcom rozsądku i rozwagi – pisze Marek Rupental.

Zadbaj o szyby!

Jazda samochodem z brudnymi szybami może być bardzo niebezpieczna i znacznie ograniczać pole widzenia. Zwłaszcza zimą, podczas opadów deszczu lub śniegu, gdy na drogach leży sól i błoto, które stale brudzą szyby. W takich warunkach pamiętajmy, żeby stale utrzymywać ich czystość i zadbać o sprawne wycieraczki.

Dziesięć lat nieustannej walki!

Od blisko szesnastu lat nie potrafię zrozumieć, na jakiej zasadzie niektórzy właściciele OSK kalkulują swoje ceny. Najczęściej chyba jest to sposób polegający na zaniżaniu ich w taki sposób, żeby były trochę mniejsze niż u lokalnej konkurencji. Czy o to chodzi? Czy właściciele OSK nie chcą zarabiać? – pyta Marcin Kukawka.

PLK zabezpiecza groźne przejazdy

Więcej przejazdów z sygnalizacją, dodatkowe urządzenia na posterunkach dróżników i wyraźniejsze oznakowanie dróg przed torami wprowadzają PKP Polskie Linie Kolejowe SA. To główne sposoby podnoszenia poziomu bezpieczeństwa na skrzyżowaniu torów i drogi.

Jak wybrać najlepszych?

Branża OSK, która jest podzielona i skłócona, musi w końcu się zjednoczyć oraz walczyć z patologicznymi ośrodkami, nieuczciwymi właścicielami szkół jazdy oraz z brakiem wiedzy instruktorów, dla których szkolenie kursanta to kara. Uczciwe szkoły jazdy powinny we własnym interesie wypracować metodę na odróżnienie ich od słabych i oszukujących swoich klientów – uważa Marcin Zygmunt.

Przegląd legislacyjny

W tym miesiącu warto przyjrzeć się bliżej jednemu dokumentowi. Chodzi o projekt nowego rozporządzenia w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców. Tylko projekt, bo rozporządzenie nie ukazało się we właściwym terminie.

Škoda buduje autodrom

W drugiej połowie tego roku ma zostać oddany do użytku kolejny ośrodek doskonalenia techniki jazdy, zlokalizowany w Wielkopolsce. Tym razem chodzi o autodrom, który buduje Škoda.

Zrozumieć klienta

Młodzi ludzie oczekują od ośrodków szkolenia wprowadzenia nowoczesnych środków przekazu, takich jak prezentacje wideo, animacje w technologii 3D. Tradycyjne plansze i modele, według ich opinii, już dawno powinny znaleźć się na śmietniku lub muzeum. Oni nie rozumieją potrzeby kultywowania całego biurokratycznego przebiegu procesu zapisów i sprawozdawczości, dokumentacji szkoleniowej – pisze Wojciech Szemetyłło.