Marek Rupental: alkohol i narkotyki to zmora polskich dróg

W obszarze zabudowanym (ograniczenie prędkości do 50 km/h), kierujący Citroenem zjechał na lewe pobocze, a następnie lewą stroną pojazdu uderzył w drzewo. Warunki pogodowe bardzo dobre: jezdnia sucha, pogoda słoneczne, nieduże natężenie ruchu. W wyniku wypadku śmierć poniosła pasażerka siedząca z lewej strony na tylnej kanapie. Kierujący i dwaj pasażerowie w stanie ciężkim trafili do szpitala. Kierowca miał ponad 2 alkoholu we krwi.

  • Polskie prawo dopuszcza kierowanie pojazdami przez osoby mające poniżej 0,2‰ alkoholu we krwi.
  • Od 0,2 do 0,5‰ kierujący traktowany jest jako osoba po użyciu alkoholu.
  • Powyżej 0,5‰ – jako nietrzeźwy.
  • Ale nie tylko alkohol jest problemem na drogach.

Coraz częściej Policja ujawnia osoby kierujące pojazdami będące pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu. Problem kierowców znajdujących się w stanie nietrzeźwości, po użyciu alkoholu lub pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu to zmora codzienności na drogach. Szczególne nasilenie następuje jednak latem, a także w okresach świątecznych, tzw. „długich weekendów”.  Media, chcąc zwrócić uwagę na bezpieczeństwo na drogach w czasie zwiększonego nasilenia ruchu, na bieżąco informują o liczbie wypadków,  ofiarach, a także o zatrzymanych nietrzeźwych kierujących pojazdami. Okresy świąt, a także przedłużonych weekendów sprzyjają spotkaniom rodzinnym i towarzyskim, podczas których dyskusje trwają przy suto zastawionych stołach lub rozpalonych grillach. Wszystko kiedyś się kończy, więc nadchodzi moment, gdy trzeba wrócić do domu i niestety znajdują się tacy, którzy wsiadają do samochodu za kierownicę. Po spożyciu alkoholu, dobrze jest pozostawić sobie 24 godzinną abstynencję. Niestety, liczby zatrzymanych kierowców, będących pod wpływem alkoholu, w stanie nietrzeźwości lub będących pod działaniem środków działających podobnie do alkoholu jest przerażająco wysoka i wskazuje, że po kilku godzinach biesiadnicy są gotowi (ich zdaniem) do kierowania pojazdem.

W roku 2018 zatrzymano łącznie 104.601 takich kierujących, a  rok wcześniej liczba ta była jeszcze większa i wyniosła 109.405 kierowców. Na statystykę tę składają się zarówno kierujący pojazdami mechanicznymi jak i nie mechanicznymi.

Świadomość kierującego może zostać zaburzona nie tylko po spożyciu alkoholu. Coraz częściej służby kontrolne ujawniają osoby, którzy wsiadają za kierownicę będąc pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu. Zjawisko to niestety staje się coraz bardziej powszechne i sądzić można, że w niedługim czasie liczba osób kierujących pojazdami,  będących pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu będzie porównywalna do liczby osób ujawnianych po spożyciu alkoholu.

W roku 2018 na drogach naszego kraju osoby będące pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu (narkotykach)  były sprawcami 62 wypadków, w których 19 osób zginęło, a 74 zostały ranne. Głównymi  przyczynami wypadków spowodowanych prze te osoby, były:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu: 35 wypadków, 11 zabitych, 34 ranne,
  • nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego: 4 wypadki, 1 zabity, 3 ranne,
  • zmęczenie, zaśnięcie:  3 wypadki, 2 osoby zabite, 2 ranne.

Najczęściej wypadki powodują osoby będące pod wpływem narkotyków w wieku 18 – 24 lat. Łatwość dostępu do tych środków, a także spadające ceny spowodowały, że są one w zasięgu coraz większej liczby osób. Niestety, coraz częściej na imprezach pojawiają się narkotyki. Młodzież nie potrafi się już bawić  bez wszelkiego rodzaju wspomagaczy. Minister Zdrowia, ujął środki działające podobnie do alkoholu w pięć podstawowych grup, do których należą:

  • opiaty
  • amfetamina i jej analogi
  • kokaina
  • tetrahydrokanabinole
  • benzodiazepiny

Każda z tych grup skupia wiele środków, różniących się swoim działaniem oraz skutkami ubocznymi. Wszystkie narkotyki, z dopalaczami łącznie, zakłócają pracę zmysłów i wpływają na zdolność bezpiecznego kierowania pojazdem nawet najbardziej doświadczonych kierowców. Prowadzenie samochodu po ich zażyciu wiąże się z podobnym ryzykiem wypadku.

Środki działające podobnie do alkoholu, zażyte przez kierowcę, powodują:

  • zniekształcenia percepcji ogólnej
  • zniekształcenie percepcji słuchowej (zaburzenia ostrości słyszenia, lokalizacji kierunku, z którego napływa dźwięk, a także przypadki złudzenia i halucynacje słuchowe)
  • zaburzenie koncentracji, uwagi, koordynacji psychoruchowej, co zdecydowanie przekłada się na opóźnienie czasu reakcji
  • zaburzenie procesów myślowych powodująca niemożność oceny gwałtownie zmieniających się sytuacji w ruchu drogowym i dostosowania właściwych zachowań
  • zatracenie  pewności siebie z  ograniczoną zdolnością do prawidłowej oceny ryzyka na drodze
  • senność i zmęczenie
  • silny lęk połączony z urojeniami, zaburzenia świadomości, miotania się, konwulsje, wysokie ciśnienie krwi, przyspieszony oddech, możliwość wystąpienia krwawienia śródczaszkowego i porażenia ośrodka oddechowego
  • drażliwość, skłonność do reakcji impulsywnych i agresywnych
  • bardzo groźne zaburzenia psychotyczne  omamowo-urojeniowe:  pojawiając się podczas prowadzenia pojazdu, stwarzają natychmiast sytuację zagrożenia życia
  • formikacje, czyli wrażenie obecności insektów na skórze.

Odpowiedzialność karna jest identyczna jak za kierowanie w stanie nietrzeźwości. Warto więc przed przyjęciem leku zapoznać się z ulotką, czy nie ma na niej przeciwwskazań do kierowania samochodem.

Nietrzeźwi kierujący w 2018 roku spowodowali 1614 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 203 osoby, a 1965 doznało obrażeń ciała.

Zbliżający się okres wakacyjny powinien wywołać w nas refleksje nad tym tematem. Zawsze można przecież skorzystać z różnego rodzaju firm typu odwiozę Ciebie i Twój samochód, czy po prostu zamówić taksówkę. Niestety w dużej mierze funkcjonuje w naszym społeczeństwie przyzwolenie na kierowanie po alkoholu. Pasażerowie godzący się wsiadać do samochodu kierowanego przez osobę, która spożywała alkohol, godzą się z najtragiczniejszymi następstwami, tak jak to miało miejsce w opisanym na wstępnie wypadku.

 

1 komentarz do “Marek Rupental: alkohol i narkotyki to zmora polskich dróg”

  1. Pingback: No code testing tool

Dodaj komentarz